نشست امنیتی طالبان در ولایت پنجشیر
(last modified Wed, 23 Feb 2022 04:51:09 GMT )
حوت 04, 1400 09:21 Asia/Kabul
  • نشست امنیتی طالبان در ولایت پنجشیر
    نشست امنیتی طالبان در ولایت پنجشیر

مقامات محلی طالبان در ولایت پنجشیر نشست امنیتی برگزار کردند.

 در این نشست هیات منتخب رهبری طالبان، در ولسوالی «دره» حضور  داشتند و مولوی عبدالله سدید، مشاور ارشد طالبان در ولایت پنجشیر گفت: برقراری امنیت و آرامش در ولسوالی های دره و آبشار از اهداف این نشست بود.

سدید گفت: "امنیت در این ولسوالی ها تامین شده و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد."

مقامات محلی طالبان در این نشست از مردم خواستند برای تامین امنیت با مسئولان ذی ربط همکاری کنند.

ولایت پنجشیر پس از سقوط دیگر ولایات افغانستان توسط طالبان، حاضر به  پذیرش حاکمیت این گروه نشد و هواداران احمد مسعود در پنجشیر با نیروهای طالبان درگیر شدند.

با وجود گذشت شش ماه از تسلط طالبان بر افغانستان اما مقامات این گروه همچنان ولایت پنجشیر را چالشی برای حکومت خود می دانند.

نشست امنیتی مقامات طالبان در پنجشیر نیز در چارچوب بررسی راههای چگونگی تسلط کامل این گروه بر پنجشیر و همراه کردن ساکنان این ولایت با حکومت طالبان صورت گرفته است.

برای مقامات دولت موقت طالبان کاملا مشخص است که حتی در صورت سرکوب هر گونه مقابله مسلحانه مخالفان در پنجشیر، عادی شدن شرایط این ولایت رخ نخواهد داد و تا زمانی  که مردم پنجشیر با حاکمیت طالبان در افغانستان همکاری و سازگاری پیدا نکنند، امکان اعمال حاکمیت طالبان در پنجشیر وجود نخواهد داشت.

سخنان مقامات طالبان در نشست امنیتی پنجشیر در خصوص درخواست از مردم این ولایت برای همکاری با دولت طالبان برای تامین امنیت نشانه ای جدی و اشکار از درخواست این گروه  از مردم پنجشیر برای سازگاری با شرایط جدید سیاسی پس از سقوط دولت محمد اشرف غنی و قدرت یابی مجدد طالبان در افغانستان است.  به ویژه آنکه در حال حاضر  و با توجه به شرایط دولت طالبان در داخل افغانستان و عدم تمایل جامعه جهانی برای شناسایی رسمی حاکمیت این گروه، هیچگونه زمینه برای مداخله نظامی و درگیری نیروهای طالبان با مخالفان این گروه در پنجشیر وجود ندارد و هر اقدام عجولانه و غیر عقلایی طالبان می تواند اوضاع را برای این گروه بیش از پیش وخیم و پیچیده کند.

بنابراین مقامات دولت طالبان در تلاش هستند با شیوه های مسالمت امیز و از طریق گفتگو به خصوص با افراد متنفذ در پنجشیر اوضاع در این ولایت را به سمت عادی شدن پیش ببرند و در ادامه بتوانند با جلب نظر ساکنان این منطقه برای همکاری در بخش های مختلف، حاکمیت خود را در  پنجشیر تثیبت کنند.  

دولت طالبان در ماه های اخیر با مسدود شدن دارایی های بانک مرکزی افغانستان توسط آمریکا به چالش بزرگ اقتصادی برای تامین مواد اولیه و کالاهای اساسی از خارج برخورد کرده است، هر گونه تنش سیاسی و تبدیل آن به نزاع مسلحانه را عنصری برای حرکت به سمت بحران جدید می داند که باید از ان دوری کند.

کلیدواژه