حوت 06, 1400 14:53 Asia/Kabul
  • بررسی تحولات افغانستان در نشست تاشکند
    بررسی تحولات افغانستان در نشست تاشکند

نمایندگانی از کشورهای آسیای مرکزی و اروپا در نشست تاشکند پایتخت ازبکستان ، ضمن بررسی تحولات افغانستان ،خواهان ادامه کمک‌های انساندوستانه به این کشور شدند.

شرکت کنندگان در این نشست یک روزه  در بیانیه ای تاکید کردند طالبان باید قوانین بین‌المللی را رعایت کند و به  حقوق بشر و زنان احترام بگذارد به گروه های تروریستی اجازه فعالیت در خاک افغانستان را ندهد و برای ایجاد یک حکومت فراگیر در این کشور تلاش کند.
شاید به جرات می توان گفت عمده کشورهایی که در مورد پیامدهای به قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان نگران هستند کشورهای حوزه آسیای مرکزی است. این کشورها نگران آنند که افغانستان به مامن و پایگاهی برای گروههای تروریستی تبدیل شود و این گروهها با تقویت موقعیت خود در افغانستان وارد خاک کشورهای حوزه اسیای مرکزی شوند و اقدام به حملات تروریستی نمایند.
دکتر مروتی کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:
"هنوز طالبان نتوانسته است اعتماد کشورهای منطقه را در مورد عدم تهدید امنیت آنان از خاک افغانستان جلب کند. در این حال گروه طالبان با کشورهای حوزه آسیای مرکزی در مورد تشکیل دولت فراگیر اختلاف جدی دارد و برخی از گروههای مخالف طالبان در کشورهای این حوزه فعالند".
اگر چه در همه نشستهای مرتبط با افغانستان بر ادامه کمکهای انساندوستانه به این کشور تاکید می شود اما این به معنای به رسمیت شناختن حاکمیت مجدد طالبان بر افغانستان نیست بلکه این نگرانی در محافل سیاسی وجود دارد که ممکن است کمکهای امدادی و انساندوستانه به افغانستان به عنوان اهرم فشار بر گروه طالبان مورد استفاده قرار بگیرد .در این صورت مشکلات و معضلات مردم افغانستان بخصوص در بخش غذایی بیش از پیش افزایش خواهد یافت. 
سروش امیری کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:
"این احتمال که در آینده نزدیک کمکهای انسانی به افغانستان به عنوان ابزاری برای درخواست از طالبان مورد توجه محافل منطقه ای و بین المللی قرار بگیرد دور از ذهن نیست. بخصوص آنکه در نشستهای مربوط به افغانستان نمایندگانی از کشورهای اروپایی نیز شرکت می کنند که اهداف و منافع خود را پیگیری می کنند"
در هر حال،نشست تاشکند در مورد افغانستان بیش از آنکه بیانگر ارایه کمکهای انسانی به مردم این کشور باشد نوعی انعکاس نگرانی از تبعات امنیتی حاکمیت طالبان بر افغانستان است و این بیانگر این واقعیت است که طالبان نتوانسته اعتماد کشورهای منطقه از جمله حوزه آسیای مرکزی را جلب کند. علاوه براین دامن زدن به ذهنیت ناامنی در میان کشورهای حوزه آسیای مرکزی از ناحیه افغانستان به نفع طالبان نیست و می تواند آینده حکمرانی این گروه بر افغانستان را تحت تاثیر منفی قرار دهد.

کلیدواژه