همکاری های ایران و افغانستان در بخش های سیاسی و اقتصادی به نفع هر دو کشور است
(last modified 1400-12-07T08:03:48+00:00 )
حوت 07, 1400 12:33 Asia/Kabul

استاد دانشگاه در کابل تاکید کرد: همکاری های ایران و افغانستان در بخش های سیاسی و اقتصادی به نفع هر دو کشور است.

داکتر سید علی اقبال در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به سفر حسن کاظمی قمی نماینده ویژه ریاست جمهوری اسلامی ایران به افغانستان و دیدارش با مقامات سیاسی و اقتصادی طالبان اظهار داشت: دی این دیدارها صحبت ها و گفت و گوها بیشتر در ابعاد سیاسی و روابط دیپلماتیک و همچنان مساله انرژی بوده است.

وی افزود: اخیرا شاهد هستیم که روابط بین طالبان و کشورهای همسایه افغانستان و دیگر کشورها بیشتر شده، دیدارهایی بین مقامات کشورهای منطقه مانند ایران و پاکستان با مسوولان طالبان انجام شده و سفرهای متقابلی صورت گرفته است. سفر آقای حسن کاظمی قمی به افغانستان و دیدار با مقامات طالبان هم در همین راستا انجام شده و اینگونه سفرها می تواند روابط کشورهای منطقه را با طاللبان در ابعاد مختلف تقویت کند.

این کارشناس افغان با اشاره به اعلام آمادگی ایران برای سرمایه گذاری مشترک با افغانستان در بخش معادن، خط آهن و زراعت و اهمیت آن برای افغانستان گفت: سرمایه گذاری در بخش های اقتصادی و توسعه تجارت با کشورهای همسایه برای افغانستان مفید است.

به گفته اقبال افغانستان به شدت نیازمند پیشرفت در اقتصاد است و سرمایه گذاری و فعالیت در این بخش می تواند به مردم این کشور کمک کند در عین حال برای کشورهای سرمایه گذار و کمک کننده هم بسیار موثر است، کشورهای همسایه به ویژه جمهوری اسلامی ایران به دلیل نزدیکی با افغانستان و روابط فرهنگی-تاریخی بین دو کشور راحت تر می توانند در این عرصه سرمایه گذاری کنند که بازدهی سریع تری دارد و برای هر دو طرف موثر واقع می شود.

وی اظهار کرد: افغانستان در گذشته هم روابط گسترده اقتصادی با کشورهای منطقه به ویژه ایران داشته و با وقفه طولانی که در فعالیت های اقتصادی افغانستان ایجاد شد، همکاری با کشورهای منطقه به دلیل دسترسی آسان و تعاملات بهتر می تواند در رونق اقتصادی تاثیر مثبتی داشته باشد. کشورهای منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران هم بارها برای همکاری های اقتصادی با افغانستان اعلام آمادگی کرده و سفر آقای قمی هم در همین راستا انجام شده است.

این کارشناس افغان بیان داشت: افغانستان در حال حاضر نیازمند فعال شدن زیربناهای اقتصادی خود است به ویژه در حوزه هایی مانند معادن و انرژی که دیگر کشورها هم به آن علاقمند هستند و می تواند سود اقتصادی برای افغانستان و کشورهای سرمایه گذار داشته باشد.

اقبال با اشاره به مسیر پر پیچ و خمی که جمهوری اسلامی ایران برای پیشرفت طی کرده و تنگناهای اقتصادی و تحریمی مختلفی را پشت سر گذاشته تا خود را به ترقی و خودکفایی نزدیک کند، عنوان کرد: این تجربه برای افغانستان که از بسیاری منابع اقتصادی بی بهره است موثر خواهد بود و کمک، دانش و تجربه کشورهای مختلف منطقه در این عرصه تاثیرگذار است.

وی اضافه کرد: از اینرو لازم است که دیر یا زود افغانستان به سمتی برود که با مزیت های نسبی که دارد به پیشرفت برسد، این مزیت ها بیشتر در بخش معادن و خطوط تجارتی است که می تواند با کشورهای منطقه ایجاد شود. تجربه کشورهای مختلف هم نشان داده که کشورهایی مانند افغانستان توانسته اند پس از عبور از یک مرحله گذار قد علم کرده و روی پای خود بایستند.

 

کلیدواژه