حوت 08, 1400 12:38 Asia/Kabul

استاد دانشگاه کابل گفت: با آغاز به کار مجدد دانشگاه ها در سراسر افغانستان دانشجویان دختر و پسر با شور و شعف خاصی به صورت تفکیک شده بر سر درس های خود حاضر شدند.

عزیز احمد فانوس در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: به ویژه دانشجویان دختر افغانستانی که مجبور بودند حدود شش ماه را در خانه بمانند برای آغاز مجدد درس هایشان شوق بسیار داشتند و از آغاز مجدد درس هایشان شاد بودند، در نوبت صبح دختران دانشجو سر کلاس های خود حاضر شدند و در نوبیت بعداز ظهر هم دانشجویان پسر به دانشگاه ها رفتند، درس های دانشجویان به صورت عادی آغاز شد و در حال حاضر مشکل خاصی وجود ندارد.

پیش از این وزارت تحصیلات عالی حکومت موقت طالبان اعلام کرده بود که دروس دانشگاه ها در ولایت های گرمسیر از 13 دلو (بهمن) و دروس دانشگاه های سردسیر از 7 اسفند (حوت) سال جاری آغاز می شود. برخی دانشگاه ها همان زمان آغاز به کار کردند اما از روز گذشته تمام دانشگاه های افغانستان به صورت رسمی بازگشایی شدند.

به گفته فانوس هر حاکمیتی به دنبال کسب محبوبیت است و می خواهد تا حدی خواسته های ملت را بپذیرد. مردم افغانستان هم خواستار آموزش و پیشرفت فرزندانشان هستند، جوانان نیز به دنبال کسب علم می باشند. آنان نسبت به گذشته تغییر کرده اند و کسی نمی تواند با زور سلاح و سرنیزه آن ها را از تحصیل دور کند، طالبان هم تا کنون مشکلی برای بازگشایی دانشگاه ها ایجاد نکرده اند.

استاد دانشکده ژورنالیزم دانشگاه کابل عنوان کرد: جدا سازی نوبت های حضور دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه های افغانستان از سوی طالبان هم چندان با مخالفت خانواده ها مواجه نشده است. البته مسوولان طالبان گفته اند که باید در محتوی درس های دانشگاه ها هم تغییراتی ایجاد شود اما پیشنهاد استادان این بوده که درس ها با روال سابق ادامه پیدا کند.

این کارشناس افغان گفت: مشکل بزرگی که در حال حاضر در دانشگاه های افغانستان وجود دارد کمبود استاد است اما متقاضیان کار در این کشور بسیارند و تعدادی از استادان افغان که در خارج بسر می برند هم خواستار بازگشت به کشورشان هستند اما هنوز اوضاع را رصد می کنند تا به یک جمع بندی دقیق در این زمینه برسند. به ویژه متقاضیان کادر علمی در دانشگاه کابل زیاد هستند، اگر آن ها بازگردند و متخصصینی هم که از کشورهای همسایه آمده اند جذب دانشگاه ها شوند وضعیت بهبود خواهد یافت.

وی در مورد انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه طالبان بعضی از استادان دانشگاه ها را اخراج و افراد نزدیک به خود را جایگزین آن ها کرده اند اظهار داشت: حداقل در دانشگاه کابل که وی حضور دارد چنین چیزی مشاهده نشده است. استادان به صورت عادی سر کلاس ها می روند البته کمبود استاد احساس می شود و استادان حاضر تلاش می کنند که با اضافه کاری کمبودها را جبران کنند.

 

کلیدواژه