حوت 10, 1400 11:00 Asia/Kabul
  • تاکید معاون نمایندگی سازمان ملل درافغانستان بر رعایت حقوق زنان
    تاکید معاون نمایندگی سازمان ملل درافغانستان بر رعایت حقوق زنان

معاون دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در دیدار با فعالان حقوق زنان در کابل، بر ضرورت رعایت حقوق بشر تاکید کرد.

 مته نودسن معاون دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان  در دیدار با مدافعان حقوق زن در کابل، بر ضروت تضمین رعایت حقوق بشر به طور یکسان توسط طالبان تاکید کرد.

نودسن گفت: "ایجاد اطمینان از رعایت حقوق بشر برای همه به طور یکسان، وظیفه ای بر عهده طالبان است."

این اظهارات در حالی مطرح می شوند که رسانه های افغانستان از بازگشت ظریفه غفاری شهردار «میدان شهر» مرکز ولایت میدان وردک به کشور خبر دادند. وی که همانند بسیاری از مقامات، مردم و نخبگان افغان پس از به قدرت رسیدن طالبان از افغانستان خارج شده بود، امروز با شبکه تلویزیونی طلوع مصاحبه کرد و گفت، برای کمک به مردم به افغانستان بازگشته است.

سخنان معاون دفتر نمایندگی سازمان ملل درباره لزوم محترم شمردن حقوق زنان درافغانستان چارچوب روندی است که این نهاد بین المللی و جامعه جهانی درخصوص تحولات افغانستان پس از حاکمیت مجدد انرا دنبال می کند.

با قدرت یافتن دوباره طالبان درافغانستان  در تابستان گذشته،همانگونه که پیش بینی میشد گروه های مختلف ،جامعه مدنی،احزاب و اقوام در این کشور با محدودیت هایی مواجه شدند.

جامعه زنان افغانستان نیز همانند دیگر اقشار افغانستان با حاکمیت مجدد طالبان با محدودیت ها و ممنوعیت هایی مختلفی از جمله در بحث آموزش، اشتغال و فعالیت های مدنی مواجه شدند که این مسئله بارها  موجب اعتراض زنان این کشور به دولت طالبان شد که  این اعتراض ها ازحمایت های جدی جامعه جهانی نیز برخوردار بوده است.

مسئله توجه به حقوق زنان در افغانستان از چنان اهمیتی برخوردار است که اتحادیه اروپا ،عادی سازی روابط با طالبان و برقراری رابطه سیاسی با این گروه را به محترم شمردن حقوق زنان در عرصه های مختلف مشروط کرده است.

چندی پیش نیز «آنتونیو گوترش»  دبیرکل سازمان ملل با اشاره به وضعیت کنونی افغانستان در توئیتی گفت :  زنان و دختران در افغانستان از حق خود برای تحصیل، اشتغال و عدالت برابر محروم هستند.

محروم ماندن زنان و دختران افغانستان از آموزش و نداشتن حق کار در دولت طالبان همواره از نکات قابل بحث در این کشور و نشست‌های منطقه ای و جهانی بوده است.

برغم  اعتراض های زنان در افغانستان و درخواست مکرر جامعه جهانی از طالبان برای برداشتن محدودیت ها جامعه زنان اما این گروه تاکنون اقدامی که رضایت خاطر آنان را فراهم کند،انجام نداده است.

انتشار خبر ممنوعیت سفر زنان در افغانستان بدون همراهی محارم خود در هفته های گذشته علاوه بر اعتراض ها در داخل این کشور واکنش های خارجی نیز بدنبال داشت.

«فواد چوهدری» وزیر اطلاع رسانی پاکستان پس از انتشار این خبر موضع تندی علیه دولت طالبان اتخاذ کرد و این گروه را رژیمی افراطی خواند. 

با توجه به آنکه جامعه جهانی همچنان حاضر به شناسایی رسمی حاکمیت طالبان در افغانستان نیست،ادامه محدودیت ها علیه اقشار مختلف در این کشور می تواند بحران به رسمیت شناختن را برای  این گروه عمیق تر کند.

بنابراین تا زمانی که دولت طالبان گشایشی در عرصه های سیاسی ،فرهنگی و اجتماعی افغانستان از جمله محترم شمردن حقوق زنان ایجاد نکند،دست یابی به هدف شناسایی رسمی حاکمیت این گروه توسط دیگر کشورها و نهادهای بین المللی بسیار سخت و دشوار خواهد بود.      

کلیدواژه