حوت 10, 1400 14:30 Asia/Kabul
  • دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی:آمریکا وغرب ریشه بحران اوکراین
    دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی:آمریکا وغرب ریشه بحران اوکراین

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز سه شنبه به مناسبت عید مبعث پیامبر اعظم (ص) به ایراد سخنرانی زنده ای خطاب به ملت ایران و امت مسلمان جهان پرداختند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از این سخنرانی، آمریکا و غرب را مسبب بحران اوکراین دانستند. ایشان به اشاره به اینکه اساسا رژیم ایالات متحده یک رژیم بحران ساز و بحران زیست است و از بحران‌های گوناگون ارتزاق  می کند تاکید کردند که این رژیم مافیایی احتیاج دارد که در اطراف دنیا در جاهایی بحران وجود داشته باشد به همین دلیل کانون‌های بحرانی را خلق می کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به بحران اوکراین فرمودند که به نظر من اوکراین هم قربانی این سیاست است و قضایای اوکراین هم مربوط به سیاست آمریکا است و آمریکا اوکراین را به این نقطه کشاند. ورود به مسائل داخلی آن کشور و راه اندازی اجتماعات علیه دولت ها و کودتای رنگی درست کردن و حضور سناتورهای آمریکایی در داخل اجتماعات معارضه، به چنین جاهایی منتهی می شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به جنگ کنونی در اوکراین فرمودند که ما البته با جنگ و تخریب در هر جای دنیا مخالفیم. ایشان تاکید کردندکه ما در اوکراین طرفدار توقف جنگ هستیم و می‌خواهیم جنگ در آنجا تمام شود، منتها علاج هر بحرانی صرفا در صورتی ممکن است که ریشه بحران شناخته شود. ریشه بحران در اوکراین سیاست‌های آمریکا و غربی ها است. ایشان هم چنین تاکید کردند که مردم عامل استقلال کشورها هستند، اگر مردم در اوکراین وارد میدان می شدند، وضع دولت و مردم اوکراین این‌طور نمی‌شد.

 ایشان، اوکراینِ امروز و افغانستانِ دیروز را دو شاهد زنده برای دولتهای متکی به آمریکا و اروپا خواندند و افزودند: هم رئیس‌جمهور اوکراین و هم رئیس‌جمهور فراریِ افغانستان گفتند که ما به آمریکا و دولتهای غربی اعتماد کردیم اما آنها ما را تنها گذاشتند.

دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ریشه یابی وضعیت کنونی بحران و جنگ در اوکراین با توجه به اشراف کامل ایشان به سیاست بین المللی و ماهیت رژیم آمریکا و نیز نقش مخرب غربی ها در تحولات سال های اخیر اوکراین ابراز شده است. آمریکا و شرکای اروپایی آن در راستای تضعیف روسیه و تغییر رژیم در کشورهای حوزه خارج نزدیک از ابتدای دهه 2000 میلادی ایجاد انقلاب های رنگی در این کشورها را سرلوحه سیاست و اقدامات خود قرار داده و از جمله ابتدا در سال 2005 با انقلاب نارنجی در اوکراین «ویکتور یوشچنکو» را به عنوان یک رئیس جمهور غرب گرا روی کار آوردند. در مرحله بعد در سال 2014 غرب به سرکردگی آمریکا نقش مستقیم در حمایت از ناآرامی در کی یف پایتخت اوکراین و پشتیبانی همه جانبه از معترضان و سرانجام برکناری «ویکتور یانوکویچ» رئیس جمهور اوکراین که خواهان توسعه روابط با روسیه بود ایفا کرد.

در سال های بعد نیز دولت غربگرای اوکراین بشدت مساله همگرایی با غرب در قالب تلاش برای عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا و همراهی با آمریکا در اقدامات علیه روسیه را دنبال کرد.

در واقع تحولات سال 2014 در اوکراین همان گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به آن اشاره کردند یک حرکت مخملی و کودتای رنگی در این کشور بزرگ اروپای شرقی با هدف روی کار آوردن یک رژیم غرب گرا بود تا بدین ترتیب واشنگتن و شرکای اروپایی آن در ناتو بتوانند نقشه کلان خود یعنی گسترش ناتو به سوی شرق با هدف مهار و محاصره و در نهایت تضعیف و تجزیه روسیه را عملی کنند. مساله ای که هشدارها و واکنش مسکو و سرانجام عملیات نظامی در اوکراین را به دنبال داشت.

مساله اوکراین و تحولات آن به ویژه عملیات نظامی اخیر روسیه در اوکراین ، با واکنش رسمی جمهوری اسلامی ایران نیز مواجه شده است. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران درتوئیتی نوشت:«بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک آمیز ناتو دارد.ما توسل به جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم.برقراری آتش بس و تمرکز بر راه‌حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است». موضع ج. ا. ایران در قبال بحران اوکراین در راستای دیدگاه کلی تهران در زمینه انتقاد از نقش منفی آمریکا و ناتو در جهان به ویژه در اروپا و غرب آسیا است . ضمن اینکه غربی ها به رغم وعده هایی که به اوکراین داده بودند، اکنون کی یف را تنها گذاشته و صرفا برای رفع تکلیف به وضع برخی تحریم ها علیه روسیه پرداخته اند. درحالی که مسکو به دلیل اینکه مساله گسترش ناتو را مساله ای مرتبط با موجودیت روسیه می داند حاضر است هر بهایی را برای آن بپردازد.

 

کلیدواژه