ادعاها و وعده های طالبان در بخش های مختلف از جمله تامین امنیت و رفاه هنوز عملی نشده است
(last modified 1400-12-17T10:55:55+00:00 )
حوت 17, 1400 15:25 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: طالبان تاکنون ادعاهای زیادی مطرح کرده و وعده های زیادی داده اند اما این ادعاها عملی نشده و وعده های داده شده تحقق پیدا نکرده اند.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات اخیر ملا برادر معاون رئیس حکومت موقت طالبان مبنی بر تامین امنیت و ایجاد تسهیلات در بخش های مختلف اظهار داشت: ادعاهایی می شود و وعده هایی هم داده می شود اما تا زمانی که وضعیت سیاسی در افغانستان بهبود پیدا نکند و حکومت طالبان از بن بست خارج نشده و به رسمیت شناخته نشود، این وعده ها ثمره ای برای مردم افغانستان نخواهد داشت.

وی افزود: هر حکومتی برای تبلیغات معمولا وعده هایی در مورد تسهیلات و بهبود اوضاع اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی می دهد و طالبان هم از این قائده مستثنی نیست اما با بحران اقتصادی که در افغانستان وجود دارد، درآمدی وجود ندارد، سرمایه های ملی در کشورهای مختلف بلوکه شده و بیکاری بیداد می کند. بی عدالتی هایی وجود دارد و ناامیدی هایی برای طیف های مختلف مردم ایجاد شده با این شرایط در حال حاضر آینده روشنی متصور نیست.

به گفته این کارشناس سیاسی وضعیت در افغانستان بهتر نخواهد شد مگر اینکه تحول خاصی اتفاق بیفتد، اصل نظام تکانی بخورد، جامعیتی در نظام فراهم شود، سیاست های کلی نسبت به مردم و ملیت های مختلف تغییر پیدا کند و سیاست های کلی خارجی و داخلی طالبان تغییرات اساسی پیدا بکند زیرا تا کنون در عرصه عمل غیر از وعده هایی که تحقق پیدا نکرده چیز دیگری از سوی حکومت موقت طالبان مشاهده نشده است.

وی در مورد دعوت ملا برادر از سرمایه گذاران خارجی و تاجران افغانستانی مقیم کشورهای خارجی به به این کشور هم گفت: با تبلیغاتی که در خصوص دعوت آن ها صورت می گیرد ممکن است بعضی از سرمایه داران که در کشورهای مختلف حضور دارند برگردند تا در بدنه اقتصاد افغانستان موثر باشند اما مساله این است که با توجه به سیاستی که طالبان در پیش گرفته و بازرسی های خانه به خانه ای که انجام می شود، اخراج هایی که از ادارات صورت می گیرد و نگاه های تبعیض آمیزی که وجود دارد، بسیاری از سرمایه داران افغانستان نه تنها تمایلی برای بازگشت ندارند بلکه تلاش می کنند مقدار اندک سرمایه ای را که در افغانستان دارند هم از کشور خارج کنند و این شدیدا مایه نگرانی است.

به گفته این کارشناس افغان اگر طالبان بخواهند که از این سرمایه های ملی بهره بگیرند و تاجران ملی را جذب کنند باید در سیاست کلی و نگاه به توده های مردم و ملیت های مختلف تغییرات ایجاد کنند در غیر این صورت به نظر نمی رسد این درخواست ها پاسخ مثبتی دریافت کند.

مختاری در خصوص ادعای ملابرادر مبنی بر اینکه گفته در گذشته به دلیل ناامنی سرمایه گذاران نمی توانستند در داخل افغانستان سرمایه گذاری کنند اما اکنون امنیت تامین شده، بیان داشت: ادعای طالبان به دلیل این است که آن ها در افغانستان حاکمیت دارند اما گروه های مختلف مردم این باور را ندارند و نگران هستند. تاجران ملی هم نگران سرمایه های خود هستند و ممکن است برای طیف خاصی از یک قوم خاص با توجه به وابستگی قومی و نژادی به حاکمیت این تبلیغات جذابیت داشته باشد اما بسیاری از توده های مردم که از طیف های دیگر هستند به این راحتی این تبلیغات را باور نمی کنند.

وی تصریح کرد: محدودیت ها زیاد است، امنیت هم که گفته می شود تامین شده تنها امنیت جانی نیست بلکه امنیت حیثیتی، امنیت اعتبار و سیاسی هم می باشد و همه این ها باید وجود داشته باشد  تا امنیت جانی فراهم شود ضمن اینکه زمینه های امنیت شغلی و اقتصادی هم باید فراهم باشد تا بتوان ادعا کرد که امنیت ایجاد شده است.

 

کلیدواژه