حمل 04, 1401 13:33 Asia/Kabul
  • سفر وزیر خارجه چین به کابل
    سفر وزیر خارجه چین به کابل

وزیر امور خارجه چین پس از شرکت در اجلاس سازمان همکاری اسلامی در پاکستان برای دیدار با مقامات دولت طالبان وارد کابل شد.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین در کابل  مورد استقبال «امیرخان متقی» وزیر خارجه دولت طالبان قرار گرفت .

وزیر خارجه چین در دیدار با مقامات ارشد طالبان در باره موضوعات مختلف از جمله گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و ترانزیت  گفت‌وگو می کند.

 وزیر امور خارجه چین به عنوان مهمان ویژه  درچهل و هشتمین نشست دو روزه  وزیران امورخارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی  که روزگذشته( چهارشنبه) در اسلام آباد پایان یافت،حضور داشت که پس از اتمام این اجلاس به افغانستان رفت.

سفرغیرمنتظره وزیر خارجه چین به افغانستان در شرایطی که دولت طالبان بشدت در حال رایزنی منطقه ای و بین المللی برای به رسمیت شناختن حاکمیت این گروه توسط جامعه جهانی است،می تواند اهمیتی راهبردی داشته  باشد.  

چین که خروج آمریکا از افغانستان را عاملی مهم در مسیر کاهش تهدیدات کاخ سفید علیه پکن  دستکم ازمناطق همجوار می داند،اما پس از حاکمیت طالبان نگران گسترش خطرات ناشی از توسعه تروریسم در افغانستان است.

درماه های گذشته درچند نوبت مقامات دولت چین ضمن ابراز نگرانی ازشرایط موجود درافغانستان ،از دولت طالبان خواستند  با مقابله موثر با تروریسم از جمله داعش، نگرانی کشورهای منطقه به خصوص همسایگان درباره حملات احتمالی از خاک افغانستان را کاهش دهند.

با وجود در خواست های بین المللی برای برخورد قاطع دولت طالبان با تروریسم به خصوص داعش که در ماه های اخیر بارها با اقدامات مرگبار، صدها نفر را در افغانستان به کام مرگ فرستاده است اما همچنان این گروه تروریستی در این کشور فعالیت های ضد بشری خود را ادامه می دهد.

در چنین شرایطی سفر وزیر خارجه چین ضمن آنکه می تواند برای دولت طالبان از نظر تلاش برای جلب نظر کشورهای قدرتمند و تاثیر گذار در مناسبات بین المللی برای شناسایی رسمی حاکمیت این گروه در افغانستان دلگرم کننده باشد، اما در عین حال فرصتی برای انتقال پیام جامعه جهانی درباره لزوم احترام به ارای مردم در تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه اقوام در این کشوراست.

 سخنان وانگ یی درمراسم افتتاحیه اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی درباره آنکه  پکن به  انتخاب مردم افغانستان احترام می‌گذارد و از این کشور در دستیابی به دولت فراگیر حمایت می‌کند، پیامی واضح برای طالبان  دارد که نباید انتظار داشته باشند بدون تغییر بنیادین در وضع موجود مشتمل برمشارکت مردم در قدرت و شکل گیری دولتی فراگیر ، از نظر جامعه جهانی مورد شناسایی رسمی قرار بگیرند.

برغم آنکه بارها مقامات طالبان، چین را شریک خود برای بازسازی افغانستان معرفی کرده اند و پکن نیز میزبان  اجلاس اتی همسایگان این کشور با موضوع بررسی راههای کمک به برقراری ثبات  در افغانستان خواهد بود،اما مسئله به رسمیت شناختن حاکمیت طالبان الزاماتی نیاز دارد که فعلا محقق نشده است.

کشورهای مختلف  از جمله چین سیاست های فعلی طالبان در اتکا به یک تفکر و گروه خاص برای اداره حکومت در افغانستان و نادیده گرفتن دیگر اقوام در تشکیل حکومت را مانعی بزرگ برای شناسایی رسمی طالبان و همکاری با طالبان می دانند.

برهمین اساس این انتظار وجود دارد که  دولت طالبان با درک اهمیت وتاکید جامعه جهانی درباره لزوم تشکیل دولت فراگیردر افغانستان، زمینه را برای به رسمیت شناختن حاکمیت این گروه فراهم کنند، زیرا کشورهای مختلف نشان داده اند تا زمانی که تغییرات در افغانستان با محوریت مردم و اقوام صورت نگیرد،اعتمادی به وعده های طالبان نخواهند داشت.  

در هفت ماهی که از قدرت یابی مجدد طالبان در افغانستان سپری شده است،بی توجهی کشورها به درخواست های طالبان  برای شناسایی رسمی این گروه اثبات کرد که جامعه جهانی بدون تحقق واقعی وعده های این گروه حاضر به همکاری با طالبان نخواهد بود.        

کلیدواژه