حمل 06, 1401 12:29 Asia/Kabul
  • درخواست شورای امنیت از طالبان برای بازگشایی مدارس دخترانه
    درخواست شورای امنیت از طالبان برای بازگشایی مدارس دخترانه

شورای امنیت سازمان ملل از طالبان خواست زمینه حضور و ادامه تحصیل دختران را در مدارس هر چه سریعتر فراهم کند. این شورا با انتشار بیانیه ای تاکید کرد تصمیم طالبان برای ادامه تعطیلی مدارس دخترانه بر خلاف تعهد این گروه برای تعامل با جامعه جهانی است .

پس از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان از 15 اوت سال 2021 نه تنها بسیاری از مشاغل در این کشور تعطیل  بلکه دختران از حضور در مدارس و دانشگاهها نیز منع شده اند . در واقع به رغم وعده های طالبان برای تعامل با جامعه جهانی جهت تشکیل دولتی متعهد و رعایت حقوق شهروندی، هنوز این گروه به هیچ یک از وعده هایش در این خصوص عمل نکرده است.

برخی از محافل ممانعت از بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان به رغم وعده طالبان را منجر به بروز اختلاف در میان اعضای رده  بالای این گروه و تغییراتی در کابینه طالبان می دانند. اما به نظر می رسد مخالفت با حضور زنان و دختران در جامعه از جمله در محافل آموزشی افغانستان صرفا سیاست اعلامی، خط قرمز و جز لاینفک مسایل اعتقادی طالبان است که ظاهرا بسیار سخت می توان باور داشت که بتوانند با این مساله کنار بیاید. 

این در حالی است  بنا به تحقیق برخی شبکه های افغانستان از جمله "شبکه تحلیلگران"  فرزندان برخی از سران طالبان بخصوص دخترانشان در خارج از افغانستان از جمله در قطر در حال تحصیل هستند.به گفته یکی از اعضای تیم مذاکره کننده طالبان با آمریکا که نشست برنامه ریزی شده آنها از سوی واشنگتن لغو شد، دختران وزرای کابینه طالبان در دانشگاههای قطر و مدارس پاکستانی در این کشور از جمله در رشته طب در حال تحصیل هستند.

این بدان معنا است مخالفت طالبان با ادامه تحصیل دختران در افغانستان تنها روبنایی از سیاستهای به اصطلاح مذهبی آنان برای همراه کردن بخش سنتی جامعه افغانستان با سیاستهایشان است.زیرا سران طالبان با ثبت نام دختران خود در دانشگاهها و مدارس پاکستانی و قطری سیاست دوگانه ای را در قبال مردم افغانستان به نمایش گذاشته اند که با افشای هرچه بیشتر آن، وجهه طالبان در نزد مردم این کشور بخصوص خانواده های سنتی که به عقاید طالبان احترام می گذارند  به شدت تخریب خواهد شد .

بنا به گزارش "دیلی تلگراف" که حاصل  گفتگو با برخی از سران و وزرای طالبان است آنان به دنبال همسر دوم تحصیل کرده هستند. زیرا آنرا موجب تربیت خوب فرزندانشان می دانند.علاوه براین، طالبان دختران خود را در مدارس خارج از افغانستان که زبان خارجی و کامپیوتر را نیز آموزش می دهند ثبت نام کرده اند و مخفیانه به تحصیل مشغول هستند.

در هر حال، طالبان با ژست انسان دوستانه و رعایت حقوق بشر برای شهروندان افغان، مدام ادعا می کند که همه شرایط لازم را برای شناسایی بین المللی حاکمیتشان دارد. اما در عمل نه تنها به تعهدات خود برای اجرای طبیعی ترین حقوق مردم افغانستان که تحصیل است عمل نمی کنند بلکه با زیر پا گذاشتن تعهدات خود  زمینه مداخلات خارجی در امور افغانستان را فراهم می کنند.این می تواند بیش از پیش وجه طالبان را نزد محافل منطقه ای و بین المللی تخریب و هر گونه کمکهای انسان دوستانه به مردم افغانستان را نیز در اعتراض به عملکرد بد طالبان متوقف کند که در این صورت نیز، مردم افغانستان قربانی سیاستهای غلط و دوگانه طالبان هستند.     

کلیدواژه