حمل 09, 1401 11:30 Asia/Kabul
  • تاکید ایران بر حمایت از آرمان ملت فلسطین
    تاکید ایران بر حمایت از آرمان ملت فلسطین

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران برگزاری اجلاس شرارت در فلسطین اشغالی را محکوم و آن را خیانت به آرمان آزادی فلسطین توصیف کرد.

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز دوشنبه با اشاره به برگزاری نشست چهار کشور عربی با رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی تاکید کرد، هر گونه اقدام در عادی سازی و برقراری روابط با صهیونیست های تروریست و اشغالگران قدس، خنجری بر پشت ملت مظلوم فلسطین و هدیه ای به رژیم‌ کودک کش اسرائیل در تداوم کشتار مردم و اشغال سرزمین فلسطین است.

وزیران امورخارجه چهار کشورعربی مصر، امارات متحده عربی ، بحرین و مغرب روز یکشنبه در نشستی که با حضور «یائیر لاپید» وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی و «آنتونی بلینکن» وزیر امورخارجه آمریکا در منطقه اشغالی نقب برگزار شد، شرکت کردند.

گفته شده موضوع ایران، بحران اوکراین و عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی از محورهای این نشست بوده است.

با وجود تعهداتی که اعراب در قبال آرمان های ملت فلسطین دارند، امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مغرب طی ماه‌های سپتامبر تا دسامبر سال 2020 اقدام به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی کردند.

 امارات در سپتامبر ۲۰۲۰ با وساطت دولت وقت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ»، توافق عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس را موسوم به «توافق‌ آبراهام» امضا کرد و رسماََ با این رژیم مناسبات دیپلماتیک برقرار کرد؛ پس از امارات، سه کشور عربی بحرین، سودان و مغرب نیز به توافق آبراهام پیوسته و روابط خود با رژیم صهیونیستی را عادی‌سازی کردند.

رژیم صهیونیستی سعی می‌کند این نشست را به زعم خود اقدامی تاریخی در روند سازش و اجماع‌سازی این رژیم در منطقه بنامند، اما شرایطی که تل‌آویو و حامیانش در آن به سر می‌برند، خلاف این ادعا را نشان می دهد؛ رژیم صهیونیستی اگرچه توسط بسیاری از کشورهای جهان ازجمله کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است، اما در سطح منطقه‌ای به دلیل آنکه اغلب کشورهای منطقه موجودیت این رژیم و حق حاکمیت آن بر اراضی اشغالی را به رسمیت نشناخته‌اند با بحران مشروعیت مواجه است.

 رد درخواست عضویت غیر دائم رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا، افزایش اعتراض ملت های مسلمان منطقه و جهان به این رژیم، محکومیت عادی سازی و گسترش مقاومت جوانان فلسطینی از جمله مصادیقی است که عدم مشروعیت و همچنین انزوا بیشتر رژیم صهیونیستی را نشان می دهد.  

در این حال، مقامات اماراتی و بحرینی سعی می کنند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را دارای منافع اقتصادی برای این کشورها قلمداد کنند، اما تجربه مصر و اردن به عنوان نخستین کشورهای عربی که اقدام به عادی‌سازی مناسبات خود با تل‌آویو کردند، نتیجه‌ای خلاف این تبلیغات را نشان می‌دهد، به طوری که به گفته کارشناسان، هر دو کشور مصر و اردن به واسطه قراردادهای گاز و توافق صادراتی با اسرائیل و آمریکا در معرض باج‌خواهی‌ها و خسارت‌های اقتصادی قرار گرفته‌اند.

«حسام عایش» کارشناس اقتصادی اردنی در این باره می گوید، مناسبات عادی شده اردن و اسرائیل بسیار کم‌رمق است که آن هم با مخالفت شدید مردم رو به رو است، اسرائیل از ورای توافقات عادی‌سازی روابط، تلاش می‌کند تا منافعش در منطقه و جهان را تقویت کند و وارد بازارهای کشورهای عربی شود چرا که پیش از این توافقات در وضعیت تقریبا منزوی به سر می‌برد.

تردیدی نیست که رژیم صهیونیستی با سابقه طولانی دراشغالگری و رویه‌های ضدانسانی به ویژه علیه ملت فلسطین، هیچگاه دنبال روابط مسالمت آمیز که متضمن منافع ملت های مسلمان منطقه باشد نبوده است و اهدافی همچون خروج از انزوا در منطقه، تضعیف جوامع اسلامی و همچنین تدوام اشغالگری و توسعه طلبی را پیگیری می کند؛آمریکا نیز با برگزاری نشست‌هایی از این دست، تلاش می کند به کشورهای همپیمان خود در منطقه اطمینان دهد حتی پس توافق احتمالی با ایران در خصوص موضوع هسته ای، به حمایت از این کشورها ادامه خواهد داد.

 

کلیدواژه