حمل 11, 1401 11:41 Asia/Kabul
  • تاکید وزیر خارجه ایران به تشکیل دولت فراگیر در افغانستان
    تاکید وزیر خارجه ایران به تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در شهر «تونشی» چین طی سخنانی ضمن قدردانی از میزبانی دولت جمهوری خلق چین برای برگزاری این نشست گفت: ایجاد یک مکانیسم درون منطقه‌ای و تشکیل صندوقی مالی برای حمایت از مردم افغانستان به موازات تشکیل دولت فراگیر ملی یک ضرورت است.

وی تاکید کرد که امروزه ضرورت تشکیل دولت فراگیر با حضور و مشارکت موثر و پایدار همه گروه های قومی افغانستان واقعیتی است غیرقابل انکار. انتظار ما این است که هیات حاکمه سرپرستی گام های عملی بیشتری را در این راستا بردارد. امیر عبداللهیان  بر این امر تاکید کرد که همه ما باید تلاش کنیم تا افغانستان بار دیگر به صحنه درگیری و کشمکش های سیاسی و نظامی بدل نشود. بی تردید مردم افغانستان و کشورهای همسایه قربانی نخست پیامدهای مخرب چنین وضعیتی خواهند بود.

تاکید وزیر خارجه ایران بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان با توجه به واقعیت وجود قومیت های مختلف در این کشور و لزوم مشارکت آنها در حکومت جدید افغانستان به منظور رسیدن به ثبات سیاسی و اجتماعی و بهبود اوضاع وخیم اقتصادی این کشور معنا پیدا می کند.

از سوی دیگر گزارش های متعدد سازمان ملل در باره افغانستان حاکی از تشدید بحران اقتصادی و انسانی دراین کشور جنگزده است. این گزارش‌ها نشان می‌دهد که بیش از نیمی از مردم افغانستان شامل زنان و کودکان نیازمند کمک بوده و از تأمین نیازهای اولیه خود نیز ناتوان هستند.

با توجه به وخامت اوضاع انسانی و اقتصادی در افغانستان، کمک های کشورهای همسایه آن برای بهبود اوضاع وخیم کنونی ضرورتی تمام دارد و پیشنهاد وزیر خارجه ایران نیز در این راستا مطرح شده است. مسلما تشدید وخامت اوضاع اقتصادی و اجتماعی افغانستان تبعات جدی برای کشورهای همسایه آن مانند تشدید موج مهاجران، افزایش ناامنی در مرزها، افزایش تولید و قاچاق مواد مخدر و نیز افزایش تهدیدات تروریستی به همراه دارد.  

جمهوری اسلامی ایران از ماه‌ها قبل از سقوط دولت افغانستان، با موج جدیدی از جابه جایی انسانی مواجه بوده که این روند در ماه‌های اخیر شدت یافته و به مرز یک میلیون نفر رسیده است. چنان که به گفته امیر عبداللهیان اکنون براساس تخمین‌ها ایران میزبان حدود پنج میلیون تبعه افغان است که هزینه‌های بسیار بالایی را بر اقتصاد ایران تحمیل کرده است. لذا سامان دادن هر چه سریعتر به اوضاع نابسامان کنونی افغانستان و بازگشت هر چه سریع تر ثبات و آرامش و رونق اقتصادی به این کشور در راستای منافع همسایگان این کشور از جمله ایران است.

تاکید وزیر خارجه ایران در زمینه ایفای نقش مثبت تهران درباره تحولات افغانستان با توجه به رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم معنا پیدا می کند که سیاست همسایگی را در اولویت قرار داده است.سیاست همسایگی و ر ویکرد متوازن در سیاست خارجی ایران یکی از رئوس اعلامی رویکرد سیاست خارجی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران برای دولت سیزدهم بوده که می توان آن را بخشی مهم از سیاست کلان تعامل هوشمند با جهان دانست. تأکید بر سیاست همسایگی مبتنی برتقویت دیپلماسی اقتصادی و افزایش تعاملات با همسایگان و استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه در سایه تقویت مناسبات در یک سطح و تنش‌زدایی با آنها در سطح دیگر از برنامه‌های جدی جمهوری اسلامی ایران بشمار می رود. دولت کنونی نشان داده که به توازن در سیاست خارجی معتقد است و توسعه همکاری با همسایگان و کشورهای اسلامی در اولویت برنامه های خارجی اش قرار دارد. جواد منصوری کارشناس سیاسی می گوید: دولت سیزدهم در سیاست خارجی، رفتار متعادل و واقع بینانه ای داشته و همین موضوع باعث شده که بعضی از دولت‌ها در رفتارشان با ایران تجدید نظر کنند./

امیرعبداللهیان: افغانستان نیازمند تشکیل دولت فراگیر ملی است

کلیدواژه