تصویب لایحه پیشنهادی پاکستان در سازمان ملل
(last modified 1395-09-02T13:41:11+00:00 )
قوس 02, 1395 18:11 Asia/Kabul
  • تصویب لایحه پیشنهادی پاکستان در سازمان ملل

لایحه پیشنهادی پاکستان درباره کشمیر تحت کنترل هند در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با رأی قاطع 193 عضو لایحه پیشنهادی پاکستان درباره حق آزادی مردم کشمیر درباره تعیین سرنوشت خود و عدم مداخله نظامی در این منطقه را پذیرفت.

پاکستان از سال 1981 تلاش می‌کرد توجه سازمان ملل متحد را به حل مسئله کشمیر جلب کند و لایحه پیشنهادی خود را به تصویب برساند. سازمان ملل متحد در حالی لایحه پیشنهادی پاکستان درباره کشمیر تحت کنترل هند را تصویب کرد که تنش ها در روابط دو کشور بشدت در هفته های گذشته افزایش یافته است. اخراج دیپلمات های هند و پاکستان از محل ماموریت خود در اسلام آباد و دهلی نو ،اوج تنش های این دو کشور همسایه و رقیب هسته ای در جنوب آسیا بوده ست.

کشمیر مهمترین مناقشه هند و پاکستان از زمان جدا شدن این دو کشور در سال 1947 است و آنان دو بار در این خصوص با یکدیگر جنگیده اند. تصویب لایحه پیشنهادی پاکستان درباره کشمیر تحت کنترل هند، علاوه بر سال ها تلاش اسلام آباد در این زمینه،ناشی از رایزنی های منطقه ای و بین المللی پاکستان در ماه های اخیر است.

پس از شروع دور جدید خشونت ها در کشمیر در تابستان گذشته،نخست وزیر پاکستان ضمن صدور فرمان برای همه سفیران خود در کشورهای مختلف برای روشنگری درباره مسئله کشمیر و توضیح نقش هند در تضییع حقوق مردم ستمدیده این منطقه،بخشی از سخنرانی سپتامبر گذشته خود در مجمع عمومی سازمان ملل را به مسئله کشمیر اختصاص داد. محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان در این سخنان ضمن متهم کردن هند به کشتار مردم کشمیر از سازمان ملل و جامعه جهانی خواست برای روشن شدن مسائل کشمیر،گروه حقیقت یاب بین المللی تشکیل دهند. چندی پیش هم ملیحه لودهی سفیر پاکستان سازمان ملل در سخنانی در کمیته ویژه امور سیاسی و استعمار زدایی مجمع عمومی  سازمان ملل گفت،بیش از شش دهه است که شورای امنیت سازمان ملل قول داده سرکوب‌گری‌ هند را در کشمیر متوقف کند و به مردم این منطقه اجازه دهد سرنوشت خود را انتخاب کنند اما این وعده محقق نشده است. وی حتی مناقشه کشمیر را نماد شکست سازمان ملل در عرصه بین المللی دانست.

موفقیت پاکستان در متقاعد کردن مجمع عمومی سازمان ملل برای تصویب لایحه پیشنهادی این کشور در خصوص کشمیر،می تواند موازنه موجود بین دهلی نو و اسلام آباد درباره کشمیر را به نفع پاکستان سنگین کند. تصویب لایحه پیشنهادی پاکستان در مجمع عمومی سازمان ملل پس ازصدور قطعنامه شورای امنیت این سازمان در آوریل سال 1948 درباره کشمیر،دومین موضع حمایتی سازمان ملل از مردم این منطقه است. به موجب آن قطعنامه علاوه بر عقب‌ نشینی نیروهای دو کشور از کشمیر،مراجعه به آرای عمومی تحت نظارت سازمان ملل برای تعیین سرنوشت این منطقه،مورد تاکید قرار گرفت که البته دولت هند بند مربوط به برگزاری همه پرسی در کشمیر برای تعیین سرنوشت این منطقه توسط ساکنان آنرا نپذیرفته است.

در شرایط کنونی که پاکستان توانسته لایحه خود درباره کشمیر تحت کنترل هند را در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب کند،حاکی از دست برتر اسلام آباد در مناقشه با دهلی نو در خصوص کشمیر است. تصویب این لایحه در سازمان ملل نشان داد که بیش از 190 عضو سازمان ملل با حمایت از موضع پاکستان بر خلاف موضع غیر منطقی هند خواستار عدم مداخله نظامی در کشمیر و همچنین حق آزادی مردم این منطقه برای تعیین سرنوشت خودشان است. اگر چه لایحه پیشنهادی پاکستان در سازمان ملل تصویب شده اما بعید است که هند از موضع خود در قبال کشمیر که آنرا خط قرمز خود می داند عقب بنشیند.

 

 

کلیدواژه