صداقت پاکستانی ها در مورد حمایت از صلح در افغانستان چندان قابل اعتماد نیست
(last modified Tue, 22 Nov 2016 14:24:47 GMT )
قوس 02, 1395 18:54 Asia/Kabul

پاکستان خود را حامی صلح در افغانستان نشان دهد اما نمی توان به صداقت این کشور در این زمینه اعتماد کرد

کارشناس سیاسی افغان گفت: از آنجایی که پاکستان اخیراً در ارتباط با حمایت از تروریزم تحت فشارهایی قرار گرفته سعی می کند در قبال افغانستان از خود انعطاف نشان دهد اما نمی توان به صداقت این کشور چندان اعتماد کرد.

لیاقت علی امینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اظهارات برخی مقامات پاکستانی مبنی بر اینکه در اجلاس هایی که در مورد صلح افغانستان برگزار می شود شرکت می کنند، عنوان کرد: پاکستان در حال حاضر در شرایط دشواری قرار دارد و دیپلماسی افغانستان علیه پاکستان بیش از هر زمان دیگری فعال شده و حتی از کشورهایی بود که نشست منطقه ای را که قرار بود در اسلام آباد برگزار شود تحریم کرد.

به گفته این کارشناس سیاسی مقامات افغان همواره اظهار داشته اند که پاکستان به نوعی پرورشگاه تروریستان است، هندوستان هم در این اواخر سیاست های خود را علیه تروریست پروری پاکستان فعال کرده و اظهارات مقامات هندی نیز در سطح منطقه ای و بین المللی بیشتر متوجه اسلام آباد و سیاست های پاکستانی ها است.

وی افزود: گذشته از این ها انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری امریکا که سیاست های ضد پاکستانی هم دارد و این کشور را حامی تروریست ها می داند، ممکن است اثرات خود را بگذارد و زمانی که بر مسند قدرت تکیه بزند می تواند اقدامات جدی علیه پاکستانی ها داشته باشد.

امینی بیان داشت که با توجه به این مسایل پاکستان در حال حاضر در یک تگنای سیاسی و امنیتی قرار دارد و تلاش می کند که خود را از این تگنا نجات دهد و اظهارات اخیر مقامات اسلام آباد هم در راستای همین مساله است که نشان دهند طرفدار صلح و ثبات در افغانستان هستند و می خواهند مشکل افغانستان از طریق گفتمان سیاسی حل و فصل شود.

این صاحبنظر افغان یادآور شد در گذشته ها هم اینگونه بوده که هرگاه پاکستان تحت فشار منطقه ای و بین المللی قرار گرفته از خود انعطاف نشان داده و خود را طرفدار صلح و ثبات در افغانستان نشان داده اند، اکنون هم چنین است اما واقعیت این است که پاکستان از سیاست های اصلی خود دست بردار نیست.

به گفته این کارشناس سیاسی پاکستانی ها به اثبات رسانده اند که در این گفته های خود صادق نیستند حالا هم صداقت لازم را ندارند مگر اینکه فشارهای لازم سیاسی، اقتصادی و امنیتی بر این کشور وارد شود تا وادار شود که دست از حمایت تروریست ها و تلاش برای ایجاد ناامنی بردارد.

وی همچنان با اشاره به برگزاری کنفرانس قلب آسیا در هند در آینده نزدیک و اعلام پاکستان به شرکت در آن گفت: در حال حاضر پاکستان تحت فشارهایی قرار دارد از اینرو به هر وسیله ای می خواهد که از این فشارها و بن بست های سیاسی که با آن ها روبرو است نجات پیدا کند. بدون شک مساله افغانستان از مسایل اساسی منطقه ای است و پاکستانی ها هم وانمود می کنند که به دنبال صلح در این کشور هستند اما با توجه به تجربیات گذشته باور به صداقت پاکستانی ها مشکل است.

 

کلیدواژه