حمل 25, 1401 14:06 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: بر اساس قوانین بین المللی تامین امنیت و حفاظت از اماکن دیپلماتیک کشورهای خارجی در افغانستان در حال حاضر به عهده حکومت طالبان است.

داکتر محمد هاشم عصمت اللهی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به تجمع و اهانت عده اندکی که چند روز قبل در مقابل سفارت جمهوری اسلام در کابل و سرکنسولگری ایران در هرات اتفاق افتاد، این اتفاق را تاسف بار خواند و گفت: طالبان خلاف ادعایشان نشان دادند که در تامین امنیت اماکن دیپلماتیک کشورهای خارجی ناتوان هستند.

وی تصریح کرد: بر اساس قوانین بین المللی حفاظت و تامین امنیت هر سفارتخانه و کنسولگری به عهده دولت میزبان است. تامین امنیت اماکن دیپلماتیک در افغانستان تنها مربوط به اماکن مربوط به جمهوری اسلامی ایران هم نیست. طالبان مدعی تامین امنیت افغانستان هستند اما چنین حوادثی نشان می دهد که از عهده تامین امنیت بر نمی آیند و جامعه جهانی این قضاوت را خواهد کرد که طالبان قادر به حفظ و حراست اماکن دیپلماتیک نیستند که پیامدهای منفی برای آنان خواهد داشت.

مشاور سابق حامد کرزی رئیس جمهوری اسبق افغانستان اظهار داشت: در افغانستان تلاش های مخفیانه و استخباراتی وجود دارد و مخصوصا امریکایی ها با نیات پلیدی که دارند می خواهند روابط دو ملت همسایه را که مشترکات بسیار زیاد و ارزشمند تمدنی و فرهنگی دارند مخدوش کنند.

به گفته عصمت اللهی در دولت های قبلی افغانستان هم در قالب ایران هراسی تلاش کردند به این روابط آسیب بزنند اما قضیه مدیریت شد. اکنون طالبان هم باید متوجه باشند که اگر چنین اقداماتی ادامه پیدا کند امریکایی ها و انگلیسی ها از آن بهره می برند و به نفع طالبان و جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.

دو ملت ایران و افغانستان در سطح منطقه بیشترین مشترکات فرهنگی و تاریخی را دارند و باید در برابر حوادث بیرونی در کنار هم باشند و جلو تخریب روابط را بگیرند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: طالبان در حال حاضر، هم نیازمند مشروعیت داخلی هستند و هم نیازمند مشروعیت بیرونی و در سطح بیرونی کشورهای همسایه باید مطمئن شوند که طالبان خطری برای مسایل سیاسی و امنیتی آنان نیست. طالبان همچنان باید متوجه باشند که دست هایی در کار است که به صورت هدفمند به دنبال تخریب روابط ایران و افغانستان هستند.

وی اضافه کرد: طالبان می دانند که ایران و افغانستان مرزهای مشترک طولانی دارند و مردمان دو کشور بسیار باهم نزدیکند بنابراین نباید اجازه دهند افراد مغرض کار را به جایی بکشانند که اوضاع از کنترل خارج شود. آنان باید بدانند که امریکا دوست آن ها نیست و نباید فریب نیرنگ های استخباراتی امریکا، انگلیس و مانند آن ها را بخورند و باید به این درک هم برسند که در میان کشورهای منطقه تنها جمهوری اسلامی ایران اهداف خیرخواهانه و صلح آمیز در قبال افغانستان داشته است.

 

کلیدواژه