ثور 03, 1401 14:31 Asia/Kabul
  • مسجد الاقصی؛ هویت تاریخی و مذهبی فلسطین
    مسجد الاقصی؛ هویت تاریخی و مذهبی فلسطین

حدود 150 هزار نفر روز گذشته برای اقامه نماز جمعه خود را به مسجد الاقصی رساندند.

خشونت نظامیان اسرائیلی ضد فلسطینی‌ها همچنان با محوریت مسجد الاقصی ادامه دارد. مسجد الاقصی نخستین قبله گاه مسلمانان است. مسجد الاقصی همواره عامل مهم درگیری میان صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها است. رژیم صهیونیستی با وضع محدودیت‌های مکرر و متعدد مانع حضور فلسطینی‌ها در این مسجد مقدس می‌شود. در روزهای اخیر نیز بهانه ایجاد محدودیت، عید «پِسَح» بود. عید پسح برای یهودیان،‌ یادبود خروج قوم یهود از اسارت و بردگی در مصر است. در واقع، رژیم صهیونیستی و یهودیان افراطی بر این باور هستند که مسجد الاقصی به آنها تعلق دارد و تحت هر شرایطی اولویت ورود به این مسجد مقدس با یهودیان است. در همین راستا نیز سیاست یهودی‌سازی مسجد الاقصی را با تحریف تاریخ و نادیده گرفتن حقوق فلسطینی‌ها پیگیری می‌کنند.

این سیاست و ادعا در حالی است که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در سال 2016 با تصویب قطعنامه‌ای هرگونه رابطه تاریخی و دینی و یا فرهنگی یهودیان با اماکن مقدس در قدس به ویژه مسجد الاقصی را رد  کرد و این مسجد را مکانی مقدس برای مسلمانان دانست. کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل نیز نوامبر 2020 در قطعنامه‌ای با رای مثبت 139 کشور، مسجد الاقصی را دارای هویتی کاملاً اسلامی دانست و هرگونه ارتباط یهودیان را رد کرد. 

با این حال، رژیم صهیونیستی هم به اسناد تاریخی که مسجد الاقصی را متعلق به مسلمانان می‌داند و هم به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد بی‌تفاوت است و همچنان ضمن ایجاد محدودیت برای فلسطینی‌ها، خشونت گسترده‌ای ضد آنها به کار می‌گیرد تا مانع ورود آنها به این مسجد مقدس که نام اسلامی آن «حرم شریف» است، شود. اگرچه یهودی‌سازی مسجد الاقصی از دهه‌ها قبل آغاز و پیگیری شد، اما اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا در سال 2017 و معرفی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، زمینه افزایش خشونت صهیونیست‌ها ضد فلسطینی‌ها در این حرم شریف را فراهم کرده است. 

با وجود این خشونت‌های گسترده، اما فلسطینی‌ها در همه حال بر ورود به مسجد الاقصی تأکید داشته و در مقابل تغییر هویت این حرم شریف مقاومت کردند. روز گذشته و در سومین جمعه ماه مبارک رمضان نیز حدود ۱۵۰ هزار فلسطینی از مناطق مختلف از جمله کرانه باختری رود اردن و مناطق اشغالی ۱۹۴۸ خود را به مسجدالاقصی رساندند. پس از اقامه نماز جمعه نیز فلسطینی‌ها که در روزهای گذشته بارها هدف سرکوب شدید صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی قرار گرفته‌ بودند، اقدام به سر دادن شعارهایی در حمایت از اماکن مقدس مسلمانان و علیه صهیونیست‌ها کردند.

این رفتار فلسطینی‌ها حاوی چند پیام مهم است. نخستین پیام این است که اجازه نمی‌دهند رژیم صهیونیستی یهودی‌سازی مسجد الاقصی را اجرا کند چرا که این حرم شریف هویت مذهبی و تاریخی آنها است. دومین پیام این است که هیچ نوع محدودیت فلسطینی‌ها و اولویت قائل شدن برای یهودیان در مسجد الاقصی را نمی‌پذیرند. سومین پیام این است که قدس هرگز پایتخت رژیم صهیونیستی نخواهد بود. پیام چهارم نیز هشدار به رژیم صهیونیستی است که همان گونه که پیش از این انتفاضه دوم در سال 2000 با محوریت مسجد الاقصی آغاز شد، امروز نیز دفاع فلسطینی‌ها از مسجد الاقصی می‌تواند زمینه درگیری یا انتفاضه جدیدی را فراهم کند. 

کلیدواژه