ثور 08, 1401 17:12 Asia/Kabul

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اخوت اسلامی افغانستان تاکید کرد: تمام امت اسلامی در برابر ملت مسلمان و مظلوم فلسطین و دفاع از حقوق آنان مسئولیت انسانی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسین رضوانی بامیانی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل گفت: مسلمانان نباید سکوت کنند و باید برای احقاق حقوق مردم مظلوم فلسطین و برای رهایی قدس شریف از چنگ صهیونیزم به صورت جدی تلاش کنند.

عضو شورای علمای شیعه افغانستان اظهار داشت: بسیار حیاتی است که مسلمان ها در روز قدس در تمام نقاط جهان تجمع کنند و فریادشان را از هر طریق ممکن مانند راهپیمایی، سمینار، کنفرانس و انواع تجمعات دیگر بلند نمایند و به دنیا ثابت کنند که قضیه فلسطین فراموش نشده و و مسلمانان همدرد و همراه فلسطین هستند. در غیر اینصورت ممکن است حوادثی مانند حوادث فلسطین توسط استکبار جهانی و استعمار کشورهای جهانخوار تکرار شود.

وی تصریح کرد: اگر مستکبران ببینند که مسلمانان در برابر مشکلات و مصائب یکدیگر بی تفاوت هستند و امکان تکرار مسایلی شبیه مسایل فلسطین در سایر سرزمین های اسلامی وجود دارد بنابراین مسئولیت شرعی و اسلامی است که همه مسلمانان در روز جهانی قدس جمع شوند و حساس باشند و به انواع مختلف فریادشان را در برابر اسارت قدس شریف و مظلومیت ملت فلسطین بر آورند.

این آگاه مسائل سیاسی در ارتباط با نامگذاری جمعه آخر ماه رمضان به عنوان روز قدس و اهمیت آن گفت: بعد از اینکه فلسطین و مسجدالاقصی بیش از نیم قرن بدون حامی و توجهی در اسارت قرار داشت صدایی از یک پیشوای دینی و محبوب دلها حضرت امام خمینی (ره) بلند شد و خطاب به کل مسلمانان و وجدان های آزاد بشریت ندای حمایت از فلسطین سر دادند و گفتند که ملت و مردم فلسطین سال های سال در اسارت ظالمانه بسر می برند و انواع ظلم و اجحاف و تعدی را تحمل می کنند.

رضوانی بامیانی افزود: ایشان یک بار دیگر برای مسلمانان یاد آوری و خاطره تاریخی را در ذهن آنان زنده کرد که مسجدالاقصی اسیر است و مسلمانان در قبال اسارت اولین قبله خود مسئولیت شرعی، دینی و اسلامی دارند و باید به پاخیزند.

این عضو شورای علمای شیعه افغانستان در مورد مواضع سازمان های بین الملل و کشورهای مدعی حقوق بشر در خصوص حملات رژیم غاصب اسرائیل گفت: تجربه کل بشر و جهان و مخصوصا مسلمان ها این را نشان داده که هم سازمان ملل و هم سازمان های مدعی حقوق بشر ابزار دست قدرت های استکباری مخصوصا آمریکا هستند.

وی تصریح کرد: در کشورهایی که منافع نامشروع اقتصادی و سیاسی امریکا و هم پیمانانش را تامین می کنند هر اندازه ظلم، استبداد، تعدی و نقض حقوق بشر باشد سازمان ملل یا مدافعین حقوق بشر هیچ واکنشی نخواهند داشت در حالی که اگر کشوری از خواسته های امریکا یا کشورهای غربی پیروی نکند در آن صورت حقوق بشر یک وسیله برای ایجاد انواع فشار، آزار و اذیت، محدودیت ها و تحریم ها برای آن کشور می شود.

 وی اضافه کرد: به این ترتیب انتظار زیادی نمی رود که این سازمان های بین المللی اقدامی در رابطه با مساله فلسطین انجام دهند. این یک ننگ تاریخی و خفت بار است که این سازمان ها در باره مساله فلسطین و بسیاری از مسایل جهان بی تفاوت هستند و گاهی به یک اعلامیه بدون ضمانت اجرایی، بدون پیگیری و بدون جدیت اکتفا می کنند.

 

کلیدواژه