ثور 09, 1401 14:13 Asia/Kabul
  • جولان داعش و ادامه انفجارهای خونین در افغانستان
    جولان داعش و ادامه انفجارهای خونین در افغانستان

افغانستان همچنان شاهد ادامه حملات تروریستی است و گروه تروریستی داعش نیز مسوولیت آنها را برعهده می گیرد. در جدیدترین انفجارهای تروریستی که در مزارشریف در ولایت بلخ صورت گرفت نه تن کشته و سیزده نفر نیز زخمی شدند.گفته می شود این دو افنجار در دو مینی بوس صورت گرفت مسافران آنها برای افطار به منزل می رفتند.

یک هفته پیش نیز براثر انفجار بمب در مسجد شیعیان مزار شریف دهها نمازگزار شهید و مجروج شدند.کاملا روشن است که تروریستهایی که با عنوان گروه تروریستی داعش جنایت می کنند  با ادامه حملات تروریستی در افغانستان، چندین هدف را دنبال می کنند، اول انکه همچنان جامعه این کشور را که از جنگ و خونریزی خسته شده اند در شرایط ناامنی پایدار نگه دارند. دوم آنکه خط تفرقه و جنگ داخلی در افغانستان را پیگیری می کنند و سوم آنکه گروه تروریستی داعش که در سوریه و عراق شکست خورده و نابود شده است با ادامه حملات هدفمند در صدد انتقام این شکستها است.

بهرام زاهدی کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید: 

داعش چهار هدف را در افغانستان دنبال می کند، حذف فیزیکی کسانی که از آنها کینه دارد مانند شیعیان ، ایجاد رعب و وحشت در میان مردم، ایجاد شکاف در جامعه متکثر قومی و مذهبی افغانستان و در نهایت  ناتوان نشان دادن گروه طالبان در برقراری امنیت در افغانستان .

با توجه به سابقه و نحوه تشکیل گروههای تروریستی که با حمایتهای سازمانهای اطلاعاتی غرب بخصوص آمریکا و حمایتهای مالی برخی کشورهای عربی در منطقه صورت می گیرد می توان گفت گروه تروریستی داعش و سایر گروههای تروریستی که تحت پوشش داعش در افغانستان عمل می کنند تحت حمایتهای خارجی در افغانستان قرار دارند که صالح محمد خلیق رئیس سابق اطلاعات و وفرهنگ ولایت بلخ عوامل صهیونیستی و گروههای تکفیری را از جمله مهمترین عوامل و حامیان این گروهها در افغانستان می داند که از دیدگاه برخی از ناظران سیاسی ، نمی تواند بی ارتباط با روزجهانی قدس و انحراف اذهان عمومی از این روز در مجکومیت جنایات رژیم صهیونیستی نیز باشد.

 وحید مژده کارشناس فقید مسایل سیاسی در افغانستان براین اعتقاد بود:

بسیاری از مردم افغانستان باوردارند که دست های خارجی در تحکیم موقعیت گروه تروریستی داعش و سایر گروههای مشابه در افغانستان دست دارند. وی هدف عمده داعش در آینده را ایجاد دردسر  برای کشورهای منطقه از جمله چین می دانست.

در هر حال، انفجارهای اخیر در مناطق مختلف افغانستان از جمله در مزار شریف نشان می دهد که تروریستها از ابزارها و تاکتیکهای مختلفی همچون انفجار در مساجد و در مینی بوس های مسافربری برای ایجاد وحشت و کشتار استفاده می کنند.اگر چه حملات اخیر نشان می دهد که جامعه هدف تروریستها شیعیان بوده اند اما سابقه حملات اخیر تروریستها نشان می دهد که آنها تشدید ناامنی در کل افغانستان را نشانه رفته اند که درصورت بی توجهی به آن و تحکیم موقعیت تروریستها در افغانستان، در آینده می تواند امنیت کل منطقه را به مخاطره بیاندازند.

کلیدواژه