ثور 18, 1401 18:40 Asia/Kabul
  • دیدار رئیس جمهوری سوریه با رهبر معظم انقلاب اسلامی
    دیدار رئیس جمهوری سوریه با رهبر معظم انقلاب اسلامی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهوری سوریه و هیات همراه، مقاومت و ایستادگی ملت و نظام سوریه و پیروزی در یک جنگ بین‌المللی را زمینه‌ساز افزایش اعتبار و سرافرازی سوریه دانستند و بر گسترش روابط دو کشور تاکید کردند.

«بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه صبح امروز یکشنبه در سفر به تهران با "حضرت آیت‌الله خامنه‌ای "رهبر معظم انقلاب اسلامی و "سید ابراهیم رئیسی" رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد.

"حضرت آیت‌الله خامنه‌ای" در این دیدار با اشاره به موفقیت‌های بزرگ سوریه در میادین سیاسی و نظامی گفتند: سوریه امروز، سوریه قبل از جنگ نیست، اگرچه آن زمان خرابی‌ها نبود اما احترام و اعتبار سوریه اکنون بسیار بیشتر از گذشته است و همه به این کشور به‌عنوان یک قدرت نگاه می‌کنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه امروز رئیس‌جمهور و ملت سوریه نزد ملتهای منطقه سرافراز هستند، افزودند: برخی از سران کشورهای همسایه ما و شما، با سران رژیم صهیونیستی نشست و برخاست دارند و با یکدیگر قهوه می‌نوشند اما مردم همین کشورها در روز قدس خیابانها را از جمعیت و شعار ضد صهیونیستی پر می‌کنند و این واقعیت امروز منطقه است.

رئیس جمهوری سوریه نیز با تشکر از مواضع و حمایت‌های ملت و دولت ایران و همچنین با گرامی‌داشت یاد شهید سلیمانی، گفت: ایستادگی و مواضع پایدار ایران در ۴ دهه گذشته در مسائل منطقه و بویژه موضوع فلسطین، به همه مردم منطقه نشان داد که راه ایران، راه درست و اصولی است.
"بشار اسد" خاطرشان کرد: خرابی‌های جنگ را می‌توان بازسازی کرد اما اگر مبانی و اصول از بین بروند، قابل بازسازی نیستند و ایستادگی ملت ایران بر مبانی و اصول امام خمینی(ره) که با همت جنابعالی نیز ادامه یافت، زمینه‌ساز پیروزی‌های بزرگ ملت ایران و مردم منطقه بویژه مردم فلسطین شد.

از سال ۲۰۱۱ که سوریه درگیر جنگ با  گروه‌های تروریستی و تکفیری شد این دومین بار است که رییس جمهوری این کشور به ایران سفر می کند. اولین سفر بشار اسد به ایران 25 فوریه 2019 (۶ اسفند ۱۳۹۷) و پس از موفقیت ائتلاف ایران، روسیه و سوریه در سرکوب تروریست‌های تکفیری و برقراری آرامش نسبی در این کشور انجام شد.

سوریه به دلیل حضور در جبهه مقاومت و موقعیت ژئوپلتیک آن  از ژانویه 2011 مورد تهاجم تروریست ها تکفیری قرار گرفت و جمهوری اسلامی ایران به عنوان پایگاه ثبات و امنیت در غرب آسیا  تلاش کرد با حمایت های مختلف از جمله مستشاری ، ملت و نظام سوریه را در جنگ با تروریست های دست پرورده آمریکا و رژیم صهیونیستی و همچنین دشمنان مقاومت،  یاری دهد.

 ایران در مقابله با تهاجم خارجی و جنگ تمام عیاری که با مشارکت بسیاری از کشورهای منطقه علیه سوریه ایجاد شد، نقش محوری در پیروزی سوریه داشت و مستشاران نظامی ایران و فرماندهانی همچون "سردار شهید قاسم سلیمانی" در کنار ارتش و نیروهای مردمی سوریه ایستادند و نهایتا سوریه توانست در مقابل  تروریست ها و دشمنان، ایستادگی کند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار بشار اسد، با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید سردار سلیمانی، گفتند: آن شهید بزرگوار تعصّب خاصی به سوریه داشت و به معنی واقعی کلمه فداکاری می‌کرد و رفتار او در سوریه با رفتارش در دفاع مقدس هشت ساله ایران تفاوتی نداشت. شهید سلیمانی و دیگر برجستگان سپاه از جمله شهید همدانی، واقعاً با جان و دل تلاش می‌کردند و به موضوع سوریه همچون یک وظیفه و واجب مقدس می‌نگریستند.

از نگاه جمهوری اسلامی ایران، حفظ امنیت و ثبات سوریه و حضور مقتدرانه این کشور در معادلات منطقه‌ای حائز اهمیت است ؛ این کشور با رویکرد ضد صهیونیستی در خط مقدم مقاومت در برابر اشغالگران قدس قرار دارد و بر همین اساس ایران و سوریه در مخالفت با عادی سازی روابط کشورهای عربی و اسلامی با رژیم نامشروع صهیونیستی نیز دیدگاه مشترک  دارند.

رئیس‌جمهور سوریه در اینباره در دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت : آنچه باعث شد رژیم صهیونیستی نتواند بر منطقه حاکم شود، روابط راهبردی ایران و سوریه است که باید با قدرت ادامه یابد.

بدیهی است ، روابط سوریه و ایران در همه زمینه های سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی درحال توسعه روز افزون است و مواضع و اشتراک منافع دو کشور ایران  و سوریه در مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاب می کند که برنامه‌ریزی بلند مدت و همه جانبه‌ای برای توسعه و تعمیق روابط و مناسبات تهران و دمشق انجام شود.

رهبر معظم انقلاب در اینباره تاکید کردند : شخص رئیس‌جمهور و دولت جمهوری اسلامی ایران نیز واقعاً با نشاط و دارای روحیه و اراده بالایی هستند و به موضوع سوریه اهتمام و انگیزه جدی دارند که باید از این فرصت برای ارتقاء بیش از پیش روابط دو کشور استفاده کرد.

 

کلیدواژه