مردم افغانستان حکم طالبان درباره نوع پوشش زنان را تحقیر علمی و عقیدتی خود می دانند
(last modified 1401-02-19T13:38:39+00:00 )
ثور 19, 1401 18:08 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: مردم افغانستان صدور حکم جدید از سوی حکومت طالبان درباره نوع حجاب و پوشش زنان را تحقیر علمی و عقیدتی خود می دانند و نسبت به آن معترضند.

اسدالله احسانی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل در مورد فرمان جدید حکومت طالبان در مورد پوشش زنان و اجباری شدن برقع برای آنان که اعتراض مردم را درپی داشته اظهار داشت: مردم افغانستان تازه مسلمان نیستند و بیش از 99 درصد آنان مسلمان هستند و شئونات اسلامی را رعایت می کنند بنابراین ضرورتی ندارد حکومت طالبان برای شئونات اسلامی و پوشش زنان قوانین جدیدی وضع کنند.

وی افزود: مردم افغانستان از قرن ها پیش مسلمان بوده اند و با احکام اسلامی آشنایی دارند و طبیعتا پیش از پیدایش طالبان مسلمان بوده و اصول اسلامی را رعایت می کرده اند از اینرو اعلام قوانینی از سوی طالبان در مورد چگونگی رعایت احکام و شئونات اسلامی و چگونگی رعایت پوشش از سوی زنان در شأن ملت مسلمان افغانستان نیست. صدور این قبیل احکام توهین به آگاهی و عقیده ملت مسلمان افغانستان است زنان افغان از گذشته ها با حجاب بوده و هستند و مقامات حکومت طالبان هم باید در چنین تصمیم هایی تجدید نظر کنند زیرا این روند باعث دوری بیشتر مردم از حکومت آنان می شود.

به گفته احسانی در صورت ادامه چنین روندی از سوی طالبان جامعه با چالش بزرگی مواجه می شود و حتی اختلافات فکری زیادی بین مردم و حکومت به وجود می آید، فاصله ها بیشتر می شود و حکومت مشورعیت نخواهد یافت، زیرا این روند نمایانگر وضعیت دیکتاتوری است در حالی که حکومت باید با مردم همگام باشد و طالبان هم باید به این نکته توجه داشته باشند.

این کارشناس افغان تاکید کرد: مردم افغانستان هیچ گاه نگفته اند حجاب نمی خواهند یا آن را رعایت نمی کنند، پوشش اسلامی در دین و فرهنگ مردم افغانستان جای دارد، لباس های افغانستانی هم کاملا مطابق فرهنگ اسلامی است پس چه دلیلی دارد مردم برای پوشش، مطابق فرهنگ خود عمل نکنند و احکام جدیدی برای آنان صادر شود.

احسانی اظهار کرد: مردم افغانستان تازه مسلمان نیستند که گوش به فرمان اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان باشند، آن ها از قبل مسلمان و پایبند به حجاب بوده اند و به نظر می رسد صدور حکم طالبان در این زمینه دیکته شده از خارج است.

 

کلیدواژه