جوزا 01, 1401 17:41 Asia/Kabul
  • تاکید پاکستان بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان
    تاکید پاکستان بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

 نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در این کشور تاکید کرد.

«محمد صادق» در نشستی با حضور علمای دینی دو کشوردر اسلام آباد گفت: دولت طالبان در افغانستان باید  دیدگاهها و نظرهای مختلف در این  کشور را برای تشکیل دولت فراگیر در نظر بگیرد.

این اولین بار نیست که از زمان بازگشت مجدد گروه طالبان به قدرت در اوت سال ۲۰۲۱ در افغانستان  دولت اسلام اباد بر تشکیل دولت فراگیر در این کشور تاکید می کند.در دوره عمران خان نخست وزیر سابق  پاکستان نیز علاوه بر وی سایر مقامات این کشور بر حضور همه اقوام و مذاهب و جریان های سیاسی در افغانستان  تاکید داشتند اما عملا هیچ اتفاقی در نحوه ترکیب دولت طالبان و رویکرد سیاسی انها نیافتاد و این موضوع باعث شد تا دیدگاهها در مورد تفکرات سیاسی طالبان تغییر نکند .

امین فرجاد کارشناس مسایل اقغانستان در این باره می گوید:
"پاکستان افغانستان را حیاط خلوت خود می داند و به شدت تمایل دارد اوضاع سیاسی این کشور مطابق با خواست اسلام اباد تنظیم شود تا همچنان وابسته به دولت اسلام اباد باشد"

یکی از دلایل مهمی که پاکستان نمی خواهد دولت افغانستان خارج از میل  اسلام آباد در کابل شکل بگیرد موضوع خط فرضی دیوراند است.زیرا نگران آن است که با تشکیل دولت ملی در کابل این موضوع به طور جدی پی گیری شود که در این صورت  ضمن لطمه جدی به حوزه جغرافیایی پاکستان می تواند منجر به بروز جنگ میان دو کشور پاکستان و افغانستان شود.

رویی صفت کارشناس مسایل اقغانستان در این باره می گوید:
" پاکستان افغانستان را حوزه امنیتی خود می داند و با توجه به اختلافات پاکستان و هند از جمله در مورد کشمیر،اسلام اباد حفظ موقعیت خود در افغانستان را برای ادامه حیات سیاسی خود مهم و غیر قابل معامله می داند.به همین دلیل پاکستان با دولتهای قبلی افغانستان که متمایل به هند بودند هرگز رابطه سیاسی گرم برقرار نکرد ."

در هر حال،اظهارات نماینده پاکستان در امور افغانستان مبنی بر تشکیل دولت فراگیر در این کشور در راستای سیاست اعلامی اسلام اباد است .زیرا موضوع افغانستان از سوی ارتش پاکستان بخصوص سازمان اطلاعات آن، آی. اس. آی پیگیری می شود و دولت ها در این کشور نقشی در سیاست گذاری در امور افغانستان ندارند.

از اینرو مقامات دولت پاکستان صرفا در راستای ژست سیاسی و کاستن از فشارهای داخلی‌، منطقه ای و بین المللی اظهاراتی عوام پسندانه  را در مورد دولت فراگیر در افغانستان مطرح می کنند که تاکنون جنبه عملیاتی پیدا نکرده است. از اینرو بعید به نظر می رسد محافل سیاسی مخالف طالبان نیز نظرات نماینده پاکستان در امور آن کشور را در مورد توجه طالبان به دیدگاههای مختلف برای تشکیل دولت فراگیر را جدی تلقی کنند.

کلیدواژه