جوزا 03, 1401 18:16 Asia/Kabul

عضو پیشین پارلمان افغانستان گفت: هند به دلیل رقابت دیرینه با پاکستان و ارتباط نزدیک دولت پاکستان با طالبان، روابط خود را با مقامات دولت سابق افغانستان حفظ کرده است.

حیات ا.. عالمی بلخابی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اظهارات سهیل شاهین رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر خطاب به هند که روابط خود را با مقامات دولت سابق افغانستان به ریاست اشرف غنی قطع و سفارت خود را در افغانستان بازگشایی کند، اظهار داشت: با توجه به روابط نزدیکی که بین طالبان و پاکستان وجود دارد و رقابت هایی که از گذشته ها بین هند و پاکستان وجود داشته دهلی نو به دنبال آن است که روابط نیک خود با مسوولان دولت سابق افغانستان را به شکلی ادامه دهد.

وی افزود: در صورتی که در آینده جنگی بین حکومت طالبان و مخالفینش در بگیرد به نظر می رسد هند از مخالفین طالبان حمایت خواهد کرد. دلیل آن هم این است که دولت پاکستان که رقیب هند است از گذشته ها از طالبان حمایت کرده و اکنون هم به حمایت خود ادامه می دهد بنابراین هند به نوعی می خواهد سیاست های پاکستان در منطقه و افغانستان را به چالش بکشد و راهش را در حمایت از مخالفین طالبان می بیند.

به گفته این کارشناس سیاسی پاکستان هم به دنبال آن است که همواره دولت ضعیفی در افغانستان بر سر کار باشد و ایجاد ثبات و پیشرفت در این کشور با سیاست های اسلام آباد همخوانی ندارد، استراتژی امنیتی که پاکستان برای خود تعریف کرده با ثبات در افغانستان در تضاد است که در گذشته آن را از طریق طالبان پیگیری می کرد.

بلخابی عنوان کرد: از سوی دیگر طالبان تلاش می کند جلو مداخلات خارجی در امور افغانستان را بگیرد و مسوولان طالبان هم بارها این سیاست خود را اعلام کرده اند پس اگر بتواند جلو مداخلات کشورهای خارجی از جمله پاکستان را بگیرد، مستقل باشد و روابط خود را بر اساس منافع مشترک تعریف کند در آن صورت باید روابط خوبی هم با هند برقرار کند که در این صورت افغانستان به سوی پیشرفت حرکت خواهد کرد.

این عضو پیشین پارلمان افغانستان با اشاره به ادعای طالبان مبنی بر تامین امنیت و از جمله امنیت دیپلمات های خارجی که هندی ها هم شامل آن هستند گفت: در حال حاضر تعداد اندکی از سفارتخانه ها و نمایندگی های کشورهای خارجی در افغانستان فعال هستند و طبعا دیپلمات های کمی هم در این کشور حضور دارند در صورتی که طالبان به رسمیت شناخته شوند و سفارتخانه های بیشتری از کشورهای خارجی در کابل فعال شوند و دیپلمات های بیشتری حضور پیدا کنند آن زمان باید دید که آیا طالبان قادر به تامین امنیت دیپلمات ها و مراکز دیپلماتیک خواهد بود یا خیر.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: طالبان تامین امنیت در افغانستان را بزرگترین دستاورد خود می دانند با این حال مخالفین مسلح طالبان این دستاورد را هدف قرار داده اند. اینکه مراکز مذهبی و آموزشی به ویژه مراکز مربوط به اهل تشیع را هدف قرار می دهند هم به این دلیل است که طالبان نتوانند روی تامین امنیت سراسری مانور بدهند.

وی اضافه کرد: اینکه طی 9 ماه گذشته در منطقه دیپلمات نشین کابل حملات و انفجارهایی رخ نداده بیشتر به این دلیل است که تعداد کمی از دیپلمات ها در آن حضور دارند و ارتباط چندانی به اینکه طالبان قادر به تامین امنیت این منطقه شده اند ندارد. ادعای تامین امنیت آنان در زمانی به اثبات می رسد که تمام سفارت خانه های خارجی بازگشایی شده و دیپلمات های خارجی در کابل حضور داشته باشند.

 

کلیدواژه