جوزا 04, 1401 08:06 Asia/Kabul
  • انتقاد طالبان از هند بخاطر روابط با حاکمان قبلی افغانستان
    انتقاد طالبان از هند بخاطر روابط با حاکمان قبلی افغانستان

«سهیل شاهین» رئیس دفتر سیاسی طالبان و از اعضای ارشد این گروه گفت: هند باید بر اساس منافع ملی و متقابل با دولت طالبان روابط برقرارکند و پیوندها با دولت سابق افغانستان به ریاست محمد اشرف غنی را قطع کند.

هند سفارت خود را در کابل در اوت ۲۰۲۱/اسد 1400 پس از تسلط دوباره طالبان بر کابل تعطیل کرد. پیش از آن، هند کنسولگری های خود را در مزارشریف، قندهار، هرات و جلال آباد نیز تعطیل کرده بود.

«سهیل شاهین» گفت: هند باید به دنبال ایجاد روابط عمیق تر با مردم افغانستان باشد و  سفارت خود را در کابل بازگشایی کند. وی همچنین افزود: دولت طالبان به تامین امنیت کامل دیپلمات های هندی متعهد است.

سهیل شاهین همچنین بر تعهد طالبان به جامعه بین‌المللی بر اساس توافقنامه دوحه تاکید کرد و گفت: «هیچ کس از خاک افغانستان سوء استفاده نمی کند. این موضوع در راستای منافع ملی و  تعهد ما بر اساس توافقنامه دوحه است. 

سخنان عضو ارشد دولت طالبان در انتقاد ازدولت هند در مناسبات خود با دولت سابق افغانستان به ریاست محمد اشرف غنی،تا حدودی برتامل برانگیز است.

انتقاد سهیل شاهین از سیاست دولت هند در دوره پیش از حاکمیت مجدد طالبان بر افغانستان درباره چرایی برقراری روابط با دولت اشرف غنی برخوردی غیرمنطقی است که ناشی از بی تجربگی این گروه درعرصه سیاست خارجی وعدم اطلاع دقیق از ضرورت های مربوط به برقراری روابط بین کشورهای منطقه ازابعاد مختلف است.

به عبارت دیگر انتقاد از روابط دولت هند با دولت افغانستان در دوره اشرف غنی توسط گروه طالبان،نوعی تعرض و مداخله در استقلال عمل دهلی نو در اتخاذ تصمیم برای چگونگی ایجاد ارتباطات خارجی آنهم در گذشته ای است که طالبان سهمی در قدرت ندارد و به همین دلیل نمی تواند برای تصمیم گذشته، دولت هند را مورد  مواخذه قرار دهد. 

البته آنگونه که از اظهارات سهیل شاهین برداشت می شود گویا وی براین باور است که در حال حاضر هم دولت هند با برخی مقامات  دولت سابق افغانستان درارتباط است که این مسئله نیز تا زمان عدم محکومیت آنان نمی تواند سوژه ای برای اعتراض باشد.

بخش دیگری از سخنان رئیس دفترسیاسی طالبان درخصوص لزوم بازگشایی سفارت هند در کابل و دفاترکنسولگری این کشور در برخی شهرهای افغانستان است که از تابستان گذشته و با قدرت یافتن دوباره طالبان ،مراکز سیاسی هند در افغانستان تعطیل شده است.

در شرایطی که دولت طالبان در تنگنای انزوای سیاسی جامعه جهانی برای شناسایی رسمی حاکمیت این گروه در افغانستان قرار دارد،بازگشایی سفارت خانه ها در کابل می تواند تا حدودی طالبان را از فشارهای سیاسی بین المللی خارج کند.

بازگشایی سفارت خانه ها در کابل،این امکان را برای دولت طالبان فراهم می کند ازطریق برقراری ارتباط با سفرا بتواند کشورهای متبوع آنان را به همکاری وحمایت های سیاسی و اقتصادی از این گروه  ترغیب کند.

هند از جمله کشورهای ویژه در روابط خارجی مورد نظر طالبان است که می تواند بخشی از مشکلات اقتصادی افغانستان را ازطریق همکاری با ان کشور برطرف کند.

به خصوص آنکه هند نیز به دلیل رقابت های منطقه ای با پاکستان از انگیزه های لازم برای مشارکت  در اقتصاد افغانستان برخوردار است و دولت طالبان نیز با وقوف به این مسئله تلاش دارد تا دهلی نو را بیش از گذشته در این زمینه ،تحریک کند.                           

کلیدواژه