محکومیت کشتار شیعیان در افغانستان
(last modified 1401-03-06T06:50:39+00:00 )
جوزا 06, 1401 11:20 Asia/Kabul
  • محکومیت کشتار شیعیان در افغانستان
    محکومیت کشتار شیعیان در افغانستان

گزارشگر ویژه سازمان ملل ضمن محکوم کردن کشتار شیعیان و هزاره ها در افغانستان، این حملات را سازمان یافته خواند و در مورد پیامدهای آن هشدار داد. 

به گزارش رادیو دری، ریچارد بنت پس از  بازدید از افغانستان  در نشست خبری در کابل کشتار شیعیان را  "جنایت علیه بشریت" دانست.

در تازه ترین حملات تروریستی در مزارشریف که مسئولیت آنرا گروه تروریستی داعش برعهده گرفت، دهها تن کشته و مجروح شدند. گزارشگر سازمان ملل در این خصوص در حالی واکنش نشان داده است که محافل غربی مدعی دفاع از حقوق بشر همچنان سکوت کرده اند و نظاره گر ادامه کشتار مردم افغانستان هستند. وضعیتی که آمریکا با انتقال اعضای داعش از سوریه و عراق به افغانستان و تقویت گروههای تروریستی و شبه نظامی  مسبب اصلی آن تلقی می شود.

سمیرا مروتی کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید: "بعد از شکست داعش، امریکا با انتقال عناصر آن  به افغانستان فتنه جدیدی را در این کشور ایجاد کرد تا هم افغانستان را وارد دور جدید ناارامی و خشونت کند و هم امنیت منطقه را متلاطم نماید."

برخی محافل سیاسی منطقه ای که از داخل افغانستان کسب اطلاع می کنند ادامه اختلافات میان دو جناح حقانی و ملابرادر را از یکسو و تامین نکردن اعضای طالبان از نظر مالی و پست های امنیتی و سیاسی را از سوی دیگر موجب جدایی برخی از عناصر ابن گروه و پیوستن به داعش می دانند که در دامن زدن به حملات تروریستی به خصوص حملات هدفمند بی تاثیر نیستند و در انها دست دارند. گفته می شود  گروه حقانی همچنان مستقیم زیر نظر سازمان اطلاعات ارتش پاکستان عمل می کند و به همین دلیل مانع از اجرای توافق دوحه میان طالبان ملابرادر و امریکا شد. این کشور نیز به این بهانه ضمن مصادره کردن دارایی های افغانستان، از مخالفان طالبان حمایت می کند که موجب تشدید خشونتهای خونین در افغانستان شده است.

علی خزایی کارشناس مسایل پاکستان در این باره می گوید: "یکی از نکاتی که کمتر به ان توجه می شود ادامه اختلافات دو جناح طالبان یعنی حقانی و ملابرادر به خصوص در ننگرهار است. جایی که گروه تروریستی داعش پایگاه خود می داند و با وعده های فریبنده اقدام به جذب عناصر ناراضی طالبان می کند و با دامن زدن به ناارامی در افغانستان اهداف شوم و تفرقه افکنانه خود را پیگیری می کنند. "در هر حال، مردم افغانستان از سازمان ملل انتظار دارند در چارچوب مسولیتهای بین المللی خود به حل مشکلاتشان کمک کند و صرفا به صدور گزارش اکتفا نکند. زیرا سازمان ملل  به عنوان بزرگترین سازمان بین المللی مسولیت برقراری صلح و کمک به کشورها را در این راستا دارد .از اینرو این سازمان باید از همه اهرم ها و ظرفیتهای خود برای پایان دادن به خشونت های خونین در افغانستان استفاده کند. زیرا این نگرانی وجود دارد که با تقویت موقعیت تروریستها در افغانستان امنیت منطقه نیز به طور جدی به مخاطره بیافتد.

هشدار حسینی مزاری در واکنش به حملات اخیر تروریستی در افغانستان

انتقاد گزارشگر ویژه سازمان ملل از تداوم خشونت در افغانستان

کلیدواژه