قوس 06, 1395 18:05 Asia/Kabul
  •  اعلام  اخراج بیش از 12 هزار پناهجوی افغان توسط آلمان

وزارت کشور آلمان اعلام کرد 12 هزار و 539 پناهجوی افغان را وادار به ترک این کشور خواهد کرد. این تصمیم دولت آلمان در شرایطی اتخاذ شده است که وضعیت امنیتی در افغانستان وخیم تر شده و در ماه های اخیر ده ها هزار تن از شهروندان افغان بر اثر درگیری ها ،بی خانمان شده اند.

به ادعای وزارت کشور آلمان ، مراکز شهری افغانستان از امنیت کافی برخوردار است و آن دسته از پناهجویان افغان که اخراج می شوند می توانند در این شهرها سکونت کنند. این اقدام آلمان ، حاکی از سیاست برخورد جدی اروپا با  پناهجویان است . دولتهای اروپایی رویکرد برخورد با پناهجویان و بازگرداندن آنها از مرزهای اروپا به وطن شان را در پیش گرفته اند . پناهجویان غرب آسیا و مناطق مرکزی و شمال آفریقا برای رهایی از فقر، بی ثباتی و جنگ داخلی ، راه  مهاجرت به اروپا را درپیش گرفته اند، اما کشورهای غربی برخلاف وعده های قبلی و ادعای حمایت از حقوق بشر، از پذیرش آنها خودداری و مقررات سخت گیرانه تری وضع کرده اند.

با توجه به گسترش بحران پناهجویان ، آنچه اکنون مشاهده می شود ، ناهماهنگی و در بسیاری موارد ، امتناع کشورهایی است که خود در بروز نا آرامی هایی که منجر به بروز پدیده آوارگان و پناهجویان شده است دخیل بوده اند . اکنون اتحادیه اروپا درباره نحوه مقابله با بحران پناهجویان به دو جناح مخالف تقسیم شده است و هریک  تلاش می کند دیدگاه خود را بر کرسی بنشاند . 

سران این نهاد اروپایی برای حل این مسئله که از آن  به عنوان بزرگترین بحران اتحادیه اروپا از زمان تشکیل آن یاد می شود ، رویکرد متفاوتی نسبت به قبل اتخاذ کرده است .این رویکرد عبارت از توقف جریان پناهجویان در مرزهای اروپا به ویژه در ترکیه از طریق امضای توافقنامه با این کشور است که در مارس 2016 به امضا رسید .با توجه به موثر بودن نسبی این توافق برای کاهش سیل مهاجران غیر قانونی و پناهجویان به سمت اروپا ، ظاهرا سران اروپایی به این جمع بندی رسیده اند که راهکار مشابهی  با دیگر کشورهایی که می توانند مانع سیل پناهجویان شوند در پیش گیرند.

راه کار دیگری که علاوه بر آلمان برخی دیگر از کشورهای اروپایی نیز آن را دنبال می کنند ، بازگرداندن پناهجویان به زادگاهشان است.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز بر اخراج اجباری پناهجویان افعان از این کشور تاکید کرده است. دولت آلمان در باره دودسته از پناهجویان یعنی پناهجویان افغان و پناهجویان عراقی از این شیوه استفاده می کند .هر چند پناهجویان عراقی بیشتر به صورت داوطلبانه به کشور خود باز می گردند اما در مورد افغان ها این چنین نیست.این اقدام آلمان بر خلاف سیاست قبلی  مرکل یعنی سیاست درهای باز است که بر اساس آن دولت آلمان برای استفاده از پناهجویان به عنوان نیروی کارجوان با توجه به گسترش پدیده پیری جمعیت در این کشور بیش از یک میلیون و 200 هزار پناهجو را فقط در سال 2015پذیرفت.با این همه با آشکار شدن ناتوانی دولت آلمان در زمینه اسکان و ساماندهی پناهجویان ونیز افزایش اعتراضات داخلی ، مرکل در چرخشی 180 درجه بر جلوگیری از ورود پناهجویان به آلمان و در مرحله بعد بازگرداندن آنها تاکید کرد.

در عین حال دولت آلمان بین پناهجویان افغان و پناهجویان دیگر کشورها تفکیک مهمی در نظر گرفته است. پیش از این سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری آلمانی بارها از دولت این کشور خواستار ارائه مجوزهای قانونی به پناهجویان افغان و ادغام آنها در آلمان شده‌اند.

گفته می شود بیش از 200 هزار تن از شهروندان افغان در چند دهه گذشته به آلمان آمده اند اما پناهجویانی که در یک سال گذشته به این کشور سفر کرده اند به تدریج در حال اخراج شدن هستند.

 

کلیدواژه