جوزا 13, 1401 15:21 Asia/Kabul
  • دیدار هیات دیپلماتیک هند با سرپرست وزارت خارجه طالبان
    دیدار هیات دیپلماتیک هند با سرپرست وزارت خارجه طالبان

هیات دیپلماتیک هند در نخستین سفر خود به افغانستان در دوره حاکمیت گروه طالبان با سرپرست وزارت خارجه دولت طالبان دیدار و در خصوص روابط دوجانبه گفتگو کرد .

سفر هیات هندی به کابل در حالی صورت گرفته است که چندی قبل «امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه طالبان در گفتگو با یک رسانه هندی از آغاز دوباره روابط دیپلماتیک با هند در آینده‌ای نزدیک خبرداده بود.

 در دیدار " جی پی سینگ " رئیس هیئت دیپلماتیک اعزامی هند به افغانستان با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان، مسائل دیپلماتیک بین دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

توسعه همکاری‌های بازرگانی میان دو طرف و کمک‌های بشردوستانه به افغانستان از محور‌های دیگر مذاکرات دو طرف عنوان شده است.

سفر هیات دیپلماتیک هند به افغانستان در شرایطی که دولت طالبان درانزوای بین المللی ناشی عدم تمایل کشورها برای به رسمیت شناختن این دولت  قرار گرفته است،می تواند برای طالبان امید بخش باشد.

دولت هند که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان  در تابستان گذشته، سفارت خود در کابل وکنسولگری‌هایش در برخی ولایات این کشور را  تعطیل کرد،ظاهرا قصد دارد مجددا فعالیت های دفاترنمایندگی های سیاسی خود در افغانستان را از سربگیرد.

 هند که بنا به ملاحظات ملی و منطقه ای ،نگاه ویژه ای به افغانستان دارد در دوره حامد کرزی رئیس جمهوری وقت این کشور در سال 2011 با افغانستان توافقنامه همکاری  راهبردی امضا کرد . 

تقویت هرچه بیشتر همکاری بین هند وافغانستان در مقابله با تروریسم بین المللی هدف اصلی امضای این قرارداد راهبردی بود. با سرنگونی دولت محمد اشرف غنی رئیس جمهوری سابق افغانستان توسط طالبان و تغییر نظام سیاسی در این کشور با روی کارآمدن این کشوردر سال 2021،عملا توافقنامه همکاری راهبردی بین کابل و دهلی نو از اعتبار ساقط شد.

هند که  تا قبل از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان،روابط سیاسی و اقتصادی گسترده ای با این کشور داشت،جز معدود کشورهایی است که هیاتی دیپلماتیک به کابل فرستاده است تا در مذاکرات با دولت طالبان زمینه های بازگشایی سفارت  وکنسولگری هایش در افغانستان را در چارچوب آغاز روابط دو جانبه بررسی کند.

اگر چه دهلی نو تا کنون از پذیرش رسمی حاکمیت طالبان در افغانستان خودداری کرده است، اما چنانچه سفارت و کنسولگری های هند در آن کشور بازگشایی شوند،می تواند تا حدودی به مفهوم شناسایی رسمی طالبان نیزباشد.

این دیدگاه وجود دارد که هند بنا به ملاحظات بین المللی و با هدف  همراهی با جامعه جهانی صراحتا از صدور اعلامیه پذیرش رسمی حاکمیت مجدد طالبان در افغانستان احتراز می کند،اما با بازگشایی احتمالی سفارت خود در کابل ،به  گونه ای حاکمیت طالبان را مورد شناسایی قرار داده است.

هند که با پاکستان در توسعه روابط و نفوذ درافغانستان ،همواره در یک رقابت تاریخی بوده است ،فرصت کنونی ناشی از بی ثباتی نسبی در پاکستان پس از برکناری عمران  خان از سمت نخست وزیری این کشور و همچنین پدیداری برخی نشانه ها از تنش در رواط بین اسلام آباد با دولت طالبان را فرصتی برای افزایش قدرت نفوذ خود در افغانستان و افزایش سهم خود در آینده سیاسی و اقتصادی در این کشورمی داند.

البته هند به این مسئله نیز آگاه است چنانچه سیاست های محدود کننده کنونی طالبان در افغانستان  ادامه پیدا کند،ممکن است همکاری گسترده سیاسی دهلی نو با این گروه و حتی کمک ها به افغانستان با انتقادهای داخلی و حتی بین المللی نیز مواجه شود.  

           

کلیدواژه