جوزا 14, 1401 12:09 Asia/Kabul
  • آتش بس تحریک طالبان و دولت پاکستان
    آتش بس تحریک طالبان و دولت پاکستان

منایع خبری از آتش بس نامحدود میان گروه تحریک طالبان پاکستان و دولت این کشور خبر می دهند. هر چند دولت اسلام اباد در این مورد بیانیه رسمی صادر نکرده است.

اتش بس نامحدود میان تحریک طالبان و دولت پاکستان به معنای توافق دو طرف نیست بلکه ایجاد فرصت لازم برای ادامه گفتگهای نمایندگان دو طرف در کابل است که گفته می شود فرایندی رو به جلو است. اگر چه دولت طالبان در افغانستان می کوشد مجددا با میانحیگری میان تحریک طالبان و دولت پاکستان میان انها اشتی برقرار کند اما انچه که در این مذاکرات تاثیر داشته است و دو طرف را به ادامه گفتگوها و نتیجه بخش بودن آن امیدوار کرده است  حضور هیات پنجاه نفره از سران قبایل ایالت خیبر پختونخواه  پاکستان است که مانند جرگه منطقه ای تلاش می کنند به درگیری میان تحریک طالبان و دولت پاکستان پایان دهند.


رویی صفت کارشناس مسایل پاکستان در این باره می گوید:
"ریش سفیدان قبایل نقش تعیین کننده در حل و فصل مسایل مناطق خود دارند. با توجه به اینکه خواسته های تحریک طالبان همچون ایجاد حاکمیت اسلامی در پاکستان از جمله مناطق قبایلی فراتر از توانایی طالبان افغانستان برای تاثیر گذاری بر مذاکرات است هیاتی پنجاه نفره از ریش سفیدان قبایل پاکستان هم مرز با افغانستان  به کابل فراخوانده شدند"

طالبان پاکستان که از دیدگاه دولت این کشور گروه تروریستی است ماحصل سیاستهای حمایتگرانه دولت و ارتش پاکستان از گروه طالبان افغانستان از مرحله تاسیس در دهه نود میلادی تا به دست گرفتن حاکمیت برای باردوم در افغانستان است.اکنون تحریک طالبان مدعی ایجاد حاکمیت اسلامی در پاکستان مانند طالبان افغانستان است و برای تحقق خواسته های خود وارد درگیری خونین با ارتش پاکستان شده است.

دولت پاکستان نیز طالبان افغانستان را به حمایت و ایجاد جغرافیا برای تحریک طالبان متهم می کند که اقدام به حملات تروریستی از داخل خاک افغانستان برضد نیروهای نظامی پاکستان می کند. این موضوع در ماههای اخیر موجب حملات نظامی و توپخانه ای ارتش پاکستان به داخل خاک افغانستان شده است.

سروش امیری کارشناس مسایل منطقه در این باره می گوید:
"طالبان افغانستان با حمایت از تحریک طالبان برای پاکستان دردسر سازی می کند. این کشور به نظر می رسد تصور نمی کرد روزی برای ایجاد صلح در خاک پاکستان ناگزیر به گفتگو با یک گروه شبه نظامی و تروریستی شود که عوامل ان دست پرورده و اموزش دیده مدارس دینی پاکستان هستند"

در هر حال، به نظر می رسد حضور طالبان در حاکمیت افغانستان به فرصتی برای پناه گرفتن و تقویت موقعیت گروههای تروریستی از جمله تحریک طالبان شده است و ارتش پاکستان را ناگزیر به گفتگو تحت عنوان مذاکرات صلح کرده اند .نشستن پشت چنین میزی به معنای پذیرش تحریک طالبان به عنوان نیروی مخالف مسلح از سوی سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (ای اس ای) است که بدون تردید نمی تواند بدون دادن امتیازات مورد نظر این گروه از پشت میز مذاکره بلند شود. این می تواند ضربه ای مهم به اقتدار ارتش پاکستان در مرز مشترک با افغانستان و همچنین هدایت طالبان افغانستان در مدار سیاستها و برنامه های اسلام اباد تلقی شود.زیرا به نظر می رسد طالبان افغانستان نیز از حربه تحریک طالبان پاکستان برای امتیاز گیری از ارتش و دولت این کشور استفاده ابزاری می کند.

کلیدواژه