جوزا 14, 1401 13:12 Asia/Kabul
  • اندیشه های امام خمینی(ره)؛ پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز بیداری اسلامی
    اندیشه های امام خمینی(ره)؛ پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز بیداری اسلامی

اندیشه های استکبار ستیزانه امام خمینی(ره) علاوه بر پیروزی انقلاب اسلامی ایران، موجب بیداری اسلامی در منطقه و جهان شد.

33 سال پیش ، " سید روح الله موسوی خمینی" (ره)، رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران، پس از 87 سال زندگی پرتلاش و خستگی ناپذیر، چشم از جهان فروبستند و به دیدار حق شتافت.

امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، مبارزات خود را از سال 1342 هجری شمسی با رژیم استبدادی شاه و مداخلات آمریکا درایران آغاز کردند و سرانجام توسط رژیم شاه به ترکیه و سپس به عراق تبعید شدند.

امام خمینی (ره) در مدت سیزده سال تبعید در عراق زمینه های پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم کردند و سرانجام انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 هجری شمسی به پیروزی رسید و این پیروزی نور امید را در دل ملت های مظلوم روشن و سر آغازی بر بیداری اسلامی و مبارزه با استکبار و رژیم های سلطه گر شد. 

با بررسی دیدگاه‌های امام خمینی(ره) می توان دریافت که مهمترین اصل در اندیشه ها و مبانی فکری امام خمینی (ره) این است که اسلام قادر به ایجاد تغییر و تحول همه جانبه فردی و اجتماعی در بخش های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است؛موضوعی که باعث شد پیر جماران با همین اصول و مبانی فکری رهبری بزرگترین انقلاب قرن معاصر را بر عهده بگیرد و دست چپاول گران غرب و شرق را از سرمایه های مادی و معنوی ملت ایران کوتاه کند.

اندیشه امام خمینی (ره) حول محوریت اسلام بود و تبدیل به یک برنامه عملی محرک و تعیین کننده شد؛ این اندیشه بر نفی سلطه غرب، مبارزه با استعمار، وحدت جهانی مسلمین و ایجاد یک حکومت جهانی شکل گرفت. 

هنگامی که نظام استکبار جهانی، بر دیدگاه فکری و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی جهان سلطه داشت و رویکرد خود را به همه مکتب‌های جهانی تحمیل می‌کرد، امام خمینی (ره) با پیروزی انقلاب اسلامی، راهبردهای عملی تازه‌ای بر مبنای اسلام واقعی و نیز دیدگاه جهانی نسبت به بشریت به وجود آورده و با استراتژی استکبارستیزی، نظام استعماری را در اقصی نقاط جهان به چالش کشید.

در همین راستا ظهور انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران در واقع آغاز موجی بود که از آن به عنوان «بیداری اسلامی» تعبیر می‌شود که از غرب آسیا تا شمال آفریقا کشیده شد؛ جایی که مردم کشورهای تحت حاکمیت رژیم‌های استبدادی مانند تونس، مصر، لیبی در آفریقا و بحرین علیه استکبار به پا خواستند. 

بسیاری از اندیشمندان غربی، امام خمینی (ره) را احیاء کننده ارزش‌های اسلامی دانسته و معتقدند که ایشان  آنچه را اصلاح‌گران، تجدیدگرایان و بیدارگرایان اسلامی از قرن 19میلادی تا زمان آغاز نهضت در ایران صرفاً به عنوان یک آرمان تبلیغ می‌کردند، در صحنه عمل اجرا کرد.

پروفسور «ویلیام بیمان» از اساتید دانشگاه براون آمریکا می گوید: ایشان(حضرت امام خمینی ) در اوج ناباوری تحلیل گران بین المللی با عقاید مذهبی که غرب آنها را کهنه و قرون وسطایی می داشت جهان را تکان داد.همچنین پرفسور «کیلبس فیلسوف» برجسته اسپانیایی با اشاره به حیات مجدد دین در صحنه زندگی بشر در وصف این واقعیت عظیم چنین می گوید دین زنده شده است،‌ کلیساها جان تازه گرفته اند، توجه به مذهب و اندیشه های مذهبی در دانشگاهها دیگر زشت و کم بها تلقی نمی شود، زیبایی های معنوی در زندگی روزمره مورد بازیابی قرار گرفته است. جهان برای نجات و زیباکردن روابط اجتماعی اش به قدرت دین و جاذبه های معنوی گرایش شدید پیدا کرده است و این همه ناشی از دعوت نوینی بود که امام خمینی(ره) با انقلاب دینی اش در عرصه افکار و ذهنیت جامعه جهانی آغاز کرد.

با بررسی اندیشه های امام خمینی(ره) می توان گفت که رهبری امام خمینی (ره) در پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز موج بیداری اسلامی با تکیه بر توان مردمی بعنوان مهمترین اصل در انقلاب ها با رنگ بوی معنویت و توجه به خدامحوری به این مهم خواهیم رسد که اندیشه ها و افکار ناب امام خمینی(ره) نه تنها با شعار نه غربی،نه شرقی،پیروزی موجب پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد بلکه بعنوان نسخه ای شفا بخش مرزهای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران را در نوردید و با سیطره بر افکار اسلام ستیز غربی ها موجی از امید و بیداری را در دل ملت های مظلوم و ستمدیده جهان به راه انداخت و موجب بیداری اسلامی شد.

کلیدواژه