جوزا 15, 1401 18:50 Asia/Kabul
  • دولت موقت طالبان ؛ درصدد گسترش روابط حسنه با همسایگان
    دولت موقت طالبان ؛ درصدد گسترش روابط حسنه با همسایگان

«امیرخان متقی»، سرپرست وزارت خارجه دولت طالبان روز یک شنبه گفت: گذرگاه های مرزی افغانستان با همسایگان باز است و دولت طالبان با کشورهای همسایه روابط نیک و حسنه دارد. «امیرخان متقی»، سرپرست وزارت خارجه دولت طالبان در افغانستان امروز ( یک شنبه)با اشاره به باز بودن گذرگاههای مرزی این کشور با همسایگان ، گفت: این دولت با کشورهای همسایه خود روابط نیک و حسنه دارد.

امیرخان متقی افزود، سیاست خارجی طالبان با کشورهای همسایه متوازن است و هیچ مشکلی در خصوص روابط دیپلماتیک یا تجاری در این زمینه وجود ندارد.

این اظهارات «امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه دولت طالبان در حالی مطرح شده که با گذشت حدود 10 ماه از به قدرت رسیدن طالبان در این کشور، هنوز هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نشناخته است و طبق معیارهای همکاری دیپلماتیکی و اقتصاد بین‌المللی، طالبان هنوز مشروعیت جهانی ندارد.

گروه طالبان که از 15 اوت 2021 /24 اسد 1400 در افغانستان قدرت را بدست گرفته، درصد گسترش روابط روابط با کشورهای همسایه و فرامنطقه ای است.

 تلاش دولت طالبان در افغانستان برای گسترش همکاری با کشورهای همسایه نشان از نیازمند بودن این دولت به کمک کشورهای همسایه است .

در این زمینه « فریدون بارکزی » کارشناس مسائل افغانستان به خبرگزاری آناتولی گفت: دولت طالبان باید سیاستی را اختیار کند که به نفع ملت افغانستان باشد.

معاون سابق وزارت «امور سرحدات و قبایل» افغانستان با اشاره به تحولات اخیر و تاثیر آن بر سرنوشت مردم این کشور افزود،  طالبان باید درسی از گذشته بگیرد و از اجرای قوانینی که این دولت در دوره حکومت قبلی‌شان اعمال می‌کرد و منجر به رسمیت نشناختن آنها از سوی جامعه جهانی شده بود، پرهیز کند.

تأمین حقوق اساسی زنان و بازگشایی کامل مدارس دخترانه، مورد استفاده قرار نگرفتن خاک افغانستان ضد کشورهای دیگر و تشکیل دولت فراگیر در این کشور از پیش شرط‌ های جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن دولت طالبان است.

البته در ماههای اخیر از خاک افغانستان به کشورهای همسایه از جمله تاجیکستان و ازبکستان حمله شده که مسئولیت این حملات را گروه تررویستی داعش بر عهده گرفته است .

این حملات موشکی از خاک افغانستان  به کشورهای همسایه در حالی صورت می گیرد که دولت موقت طالبان در این کشور اعلام کرد، خاک افغانستان تهدیدی برای کشورهای همسایه نیست و گروه داعش را هم کم اهمیت جلوه داده بود .

این تلاش دولت طالبان برای گسترش روابط با همسایگان از چند جهت برای این دولت اهمیت دارد، اول اینکه با این اقدام، طالبان درصدد به رسمیت شناختن خود در بین کشورهای همسایه و سپس فرامنطقه ای و بین المللی است. دوم اینکه دولت طالبان که حدود 10 ماه به قدرت رسیده است ، همچنان برای بر طرف کردن مشکلات اقتصادی و بحران انسانی افغانستان ناشی از اشغالگری به کشورهای همسایه نیاز دارد.

در همین زمینه «غلام‌سخی احسانی» کارشناسی افغان در گفتگو با خبرگزاری شفقنا افغانستان گفت: اکنون فقر و بی کاری در افغانستان رو به گسترش است، فعالیت‌های اقتصادی و بخش‌های تولیدی رو به تعطیل‌شدن مطلق است.

اکنون به نظر می رسد، دولت طالبان در افغانستان فهمیده است که می تواند با متکی به توان داخلی و گسترش روابط با کشورهای همسایه، مشکلات خود را حل کند، مشکلاتی که بر اثر حضور سالهای نیروهای خارجی از جمله آمریکاییها در افغانستان بوجود آمده است .

آمریکا که بیست سال در افغانستان حضور نظامی داشته که تا بتواند به اهداف خود در منطقه برسد در نهایت اواخر اوت سال 2021  بدون نتیجه و شکست ، نیروهای خود را از این کشور خارج کرد. حضور بیست ساله آمریکا منجر به نابودی زیرساخت های   اقتصادی و دیگر حوزه های در افغانستان شده است .

دولت طالبان با گسترش روابط با همسایگان از جمله جمهوری اسلامی ایران و پاکستان که همواره اعلام آمادگی کرده اند، می تواند به آینده روشن برای افغانستان بدون حضور نظامیان خارجی امیدوار باشد . همکاری که می تواند به نفع مردم افغانستان و  کشورهای منطقه باشد .

 

کلیدواژه