قوس 07, 1395 13:53 Asia/Kabul
  • پاکستانی ها در تامین امنیت افغانستان کمکی نکرده اند بلکه به ناامنی ها دامن زده اند

پاکستانی ها در تامین امنیت افغانستان و برقراری نظام با ثبات و قوی در این کشور نه تنها کمکی نکرده اند بلکه باعث درد و رنج و مصیبت مردم شده اند

کارشناس سیاسی افغان گفت: پاکستانی ها در طول سالیان متمادی و بویژه در دو دهه اخیر در تامین امنیت و برقراری صلح در افغانستان و برقراری یک نظام با ثبات و قوی در این کشور نه تنها حرکت مثبتی انجام نداده اند بلکه حتی باعث درد و رنج و مصیبت برای مردم این کشور شده اند.

داکتر سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری تصریح کرد: پاکستان نیروهای تروریستی و هراس افکن را تجهیز و برای خرابکاری به افغانستان اعزام می کند. حرکت های نظامی اخیر هم که از سوی پاکستانی ها در افغانستان سازماندهی شده، نشان می دهد که از لحاظ سیاسی و دیپلماتیک به شدت به انزوا کشیده شده اند و به دنبال عقده گشایی هستند.

وی افزود: افغانستان هم اخیراً تا حدی فعال برخورد کرده و چهره اصلی پاکستانی ها نیز برای جامعه جهانی مشخص شده که همه متوجه شده اند که پاکستان کشوری ماجراجو و تروریست پرور است که دنیا را ناآرام کرده است.

به گفته مظفری انزوا و این مواجهه پاکستانی ها با دیدگاه منفی جهانی باعث ایجاد عقده برای آن ها شده که باز هم دست به اقدامات نظامی و حملات به نقاط مختلف افغانستان از طریق عمال خود می زنند. این اقدامات پاکستان را به عنوان یک کشور متجاوز و متعرض معرفی می کند و دیگر هیچ کشوری نمی تواند ادعا کند که در این خصوص اطلاعی ندارد.

وی با اشاره به اختلافات مرزی و مساله خط دیورند که انگلیسی ها پایه گذار آن بودند و اکنون پاکستانی ها به دنبال آن هستند که به عنوان مرز بین المللی به رسمیت شناخته شود در حالی که افغانستان آن را نمی پذیرد گفت: این مساله همواره برای افغانستان مشکل ساز بوده و دفاع آنچنانی هم نتوانسته از آن بکند بنابراین بهتر است در شرایط فعلی از آن بگذرد مشروط بر اینکه امتیازات لازم گرفته شود و پاکستانی ها هم دست از جنایت در افغانستان بردارند.

 

کلیدواژه