جوزا 28, 1401 07:53 Asia/Kabul
  • تلاش تازه دولت پاکستان برای توافق با تحریک طالبان
    تلاش تازه دولت پاکستان برای توافق با تحریک طالبان

دولت پاکستان در تلاش برای جلوگیری از شکست گفتگوهای کابل با تحریک طالبان، درصد اعزام هیات 13 نفره از علمای این کشور به ریاست مفتی تقی عثمانی است. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که تلاشهای هیات پنجاه نفره از بزرگان قومی برای کمک به پیشبرد مذاکرات صلح دولت اسلام آباد و تحریک طالبان نتیجه بخش نبود.

حدود یک دهه است که تحریک طالبان پاکستان به ادعای خود برای اجرای قانون شریعت ،جنگ با ارتش و دولت این کشوررا آغاز کرده است. بسیاری براین اعتقادند این گروه که از نظر اعتقادی و اهداف شباهت زیادی به طالبان افغانستان دارد، ماحصل  حمایت های سازمان اطلاعات ارتش پاکستان آی. اس . آی از طالبان افغانستان برای سیطره بر این کشور است که در کنار آن گروهها و افراد دانش آموخته مدارس دینی پاکستان نیز با داعیه برقراری نظام شریعت مورد نظر خود در این کشور سلاح به دست گرفته اند و با انجام حملات تروریستی سعی در وادار کردن دولت و ارتش پاکستان به پذیرش آنان به عنوان گروه مخالف و اعطای امتیازات لازم هستند. 

انستیتو مطالعات صلح پاکستان در تحلیل این وضعیت اعلام کرد : 

بعد از تسلط مجدد طالبان برافغانستان از اوت 2021 حملات گروههای تندرو افراطی ضد دولت و ارتش پاکستان تقریبا پنجاه درصد افزایش یافته است. آنها حدود دویست حمله را ضد مواضع ارتش سازماندهی کرده اند و این روند رو به افزایش است.

اگر چه اطلاعات دقیقی در مورد موضوعات مود بحث در نشست کابل میان نمایندگان دولت پاکستان و تحریک طالبان منتشر نمی شود اما مهمترین خواسته های این گروه لغو قانون سال 2018 در مورد الحاق مناطق قبایلی به ایالت خیبر پختونخوا و ادامه وضعیت نیمه خودمختارشان در کنار خروج نیروهای ارتش پاکستان از مناطق قبایلی ،ازادی زندانیان تحریک طالبان و لغو پرونده های قضایی آنان است. متقابلا  دولت پاکستان نیز خواهان انحلال تحریک طالبان ، التزام آنان به فانون اساسی و قطع ارتباطشان با طالبان افغانستان است .

محمود شاه تحلیلگر پاکستانی در این باره می گوید:

دولت پاکستان از این جهت هیاتهای قبایلی و مذهبی را برای گفتگو با نمایندگان تحریک طالبان به کابل اعزام می کند که براساس قانون اساسی پاکستان، دولت این کشور به طور مستقیم نمی تواند با گروههای شورشی  وارد گفتگو شود.

در هر حال،آنچه بیشتر دولت پاکستان را در مورد فعالیتهای تحریک طالبان نگران می کند مواضع مشترک آن با طالبان افغانستان است که در صورت ادامه همکاری و تقویت مواضعشان می توانند برای دولت اسلام آباد دردسر ساز شوند .زیرا اخیرا سخنگوی طالبان نیز در همصدایی با تحریک طالبان اعلام کرد دولت پاکستان اسلامی نیست. از اینرو اسلام آباد امیدوار است با اعزام هیات علما به کابل ،بتواند ضمن جلوگیری از شکست گفتگوها با تحریک طالبان، آنان را به کنار گذاشتن سلاح  و توقف فعالیتشان متقاعد کند. 

کلیدواژه