گام های جدید در توسعه مناسبات ایران و قزاقستان
(last modified 1401-03-29T13:20:53+00:00 )
جوزا 29, 1401 17:50 Asia/Kabul
  • گام های جدید در توسعه مناسبات ایران و قزاقستان
    گام های جدید در توسعه مناسبات ایران و قزاقستان

با حضور رئیسان جمهوری ایران و قزاقستان، 9 یادداشت تفاهم و سند همکاری اقتصادی بین دو کشور به امضا رسید.

"قاسم ژومارت توکایف" رئیس جمهوری قزاقستان روز یکشنبه در سفری یک روزه وارد تهران شد و با مقامات ایران از جمله "سید ابراهیم رئیسی" رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کرد .

رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با رئیس جمهوری قزاقستان گفت : ظرفیت های بسیاری در ایران و قزاقستان وجود دارد که می تواند زمینه ارتقای روابط میان دو کشور را فراهم کند؛ همچنین امضای تفاهمنامه های امروز یا در گذشته، نشانه مهمی از اراده دو کشور برای توسعه روابط میان دو کشور است.

در ماه های اخیر همزمان با افزایش رایزنی و دیدارهای مقامات دولت سیزدهم ایران با کشورهای همسایه و منطقه ، گشایش‌های بسیار خوبی نیز در روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان به وجود آمده است.

افزایش روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور نشان دهنده اراده جدی در گسترش و تعمیق همکاری‌های فیمابین است. در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۷۲۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۶۵ میلیون و ۲۰۰هزار دلار، بین ایران و قزاقستان تبادل شد که در مقایسه با سال قبل از آن ، رشد ۷۱ درصدی در وزن و ۲۹ درصدی در ارزش را نشان می دهد.

مواضع ایران و قزاقستان درباره تحولات منطقه از جمله مسائل افغانستان نیز به هم نزدیک است و هر دو کشور خواهان تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه گروه‌های سیاسی و اقوام در افغانستان هستند.

در کنار مسائل سیاسی و همکاری های منطقه ای ، مقامات ایران و قزاقستان مذاکرات خوبی نیز در خصوص توسعه همکاری‌های ریلی ، جاده‌ای و هوایی انجام داده اند که دستیابی به این اهداف می‌تواند نقش موثر ایران و قزاقستان در منطقه را افزایش دهد.

سال گذشته ( سپتامبر 2021 ) در ملاقات رئیس جمهوری اسلامی ایران و همتای قزاقستانی وی که در حاشیه اجلاس همکاری های شانگهای در تاجیکستان برگزار شد، مقرر شد تا همکاری های دو جانبه از جمله همکاری های ریلی افزایش یابد.

 ترانزیت و حمل‌و‌نقل بین‌المللی در محور کانونی همکاری‌های راهبردی ایران و قزاقستان طی یک دهه اخیر قرار داشته است. قزاقستان از سال 2003 به کریدور بین‌المللی شمال- جنوب که ایران یکی از اعضای کلیدی آن است ، پیوست؛ طی سال‌های پس از آن نیز آن کشور برای سرمایه‌گذاری در بندر استراتژیک چابهار ابراز تمایل کرده است. "آبای توریکپنبایف" رئیس بندر آکتائو قزاقستان 18 مه با سفر به بندر چابهار گفت : سفر ما در راستای استفاده از مسیرهای ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران است.

بندر چابهار ایران به دلیل موقعیت راهبردی، نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه همچون قزاقستان ، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان به آب‌های آزاد محسوب می شود.

در زمینه انرژی نیز میان ایران و قزاقستان زمینه‌‌های گسترده همکاری وجود دارد و اکنون توسعه میدان‌‌های نفت سنگین، ال‌‌ان‌‌جی، سوآپ نفت و گاز و فرآورده نفتی و صدور خدمات فنی و مهندسی در دستور کار مسوولان و کارشناسان دو کشور قرار دارد .

بدیهی است با اسنادی که امروز بین مقامات دو کشور به امضا رسید، گشایش های جدید برای افزایش مناسبات در حوزه تجارت دوجانبه ، ترانزیت محصولات کشاورزی ، انرژی و همکاری ریلی بین ایران و قزاقستان به وجود آمده است.

«قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهوری قزاقستان با بیان اینکه اسناد همکاری که امروز امضا شد می‌تواند تعاملات و همکاری‌های دو کشور را یک گام به پیش ببرد، اظهار کرد: ایران و قزاقستان همچنین در زمینه موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز نظرات مشترکی دارند. دو کشور توافق دارند که همکاری‌های آنان در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز در زمینه تحکیم ثبات و امنیت در منطقه تقویت شود.

 

کلیدواژه