جوزا 30, 1401 10:10 Asia/Kabul
  • دیدار رئیس جمهوری قزاقستان با رهبر معظم انقلاب اسلامی
    دیدار رئیس جمهوری قزاقستان با رهبر معظم انقلاب اسلامی

حضرت آیت الله خامنه ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی عصر روز یکشنبه در دیدار «قاسم ژورمات توکایف» رئیس‌جمهور قزاقستان و هیئت همراه با اشاره به پیوندهای عمیق تاریخی و فرهنگی میان ایران و قزاقستان، بر لزوم گسترش بیش از پیش همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های مختلف به‌ویژه همکاری‌های منطقه‌ای تأکید کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، هماهنگی در زمینه مسائل سیاسی و اقتصادی را برای گسترش روابط ضروری خواندند و با تأکید بر لزوم فعال شدن کمیسیون مشترک خاطرنشان کردند: دو طرف باید برای پیگیری توافق‌ها و اجرایی شدن آنها تلاش مضاعفی انجام دهند.

تأکید بر سیاست همسایگی و نیز گسترش روابط با کشورهای آسیایی و اروآسیایی مبتنی برتقویت دیپلماسی اقتصادی و افزایش تعاملات با این کشورها و استفاده از ظرفیت آنها در سایه تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری از برنامه‌های جدی دولت سیزدهم بشمار می رود و افزایش قابل توجه سفر روسا و هیئت های کشورها به ایران و سفر مقامات ارشد و هیئت های ایرانی به کشورهای همسایه در این راستا صورت می گیرد.

رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنان شان خاطرنشان کردند : باید مسائل را با دقت رصد و بررسی کرد و مراقب بود زیرا امریکایی‌ها و غربی‌ها همواره درصدد گسترش دایره نفوذ خود در مناطق مختلف از جمله در شرق و غرب آسیا، و ضربه زدن به استقلال و اقتدار کشورها هستند.

اشاره رهبر انقلاب اسلامی بر تحولات اخیر بین المللی به ویژه جنگ اوکراین و نیز لزوم هشیاری کشورهای شرق و غرب آسیا که شامل منطقه آسیای مرکزی نیز می شود به تحرکات غرب به ویژه آمریکا با توجه به اهداف هژمونیک و تلاش مستمر غربی ها برای اعمال نفوذ و کسب منافع نامشروع و نیز جهت دهی سیاست کشورها در راستای اهداف و منافع خود معنا پیدا می کند. هدف آمریکا به عنوان سرکرده بلوک غرب همواره نفوذ در ارکان سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی دیگر کشورها به ویژه در مناطق حساس و استراتژیک جهان و شکل دادن به سیاست های آنها در راستای سیاست ها و اهداف کلان سیاسی ، اقتصادی ، نظامی و امنیتی خود است. در این راستا غربی ها پس از فروپاسی شوروی و تشکیل جمهوری های 15 گانه از جمله در منطقه آسیای مرکزی توجه زیادی به این منطقه داشته و اقداماتی را در زمینه به دست آوردن پایگاه های نظامی و نیز توسعه روابط با این کشورها با هدف کنترل هر چه بیشتر دو قدرت بین المللی رقیب یعنی روسیه و چین با توجه به هم جواری این منطقه با این دو کشور صورت داده است. با این حال این اقدامات واشنگتن با واکنش مسکو ونیز پکن مواجه شده است. آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرده و توانست پایگاه های نظامی در کشورهایی مانند قرقیزستان  و ازبکستان به دست آورد. با این حال عملکرد آمریکایی ها و اقدامات نامتعارف آنها موجب شد تا کشورهای میزبان خواهان بسته شدن این پایگاهها شوند و واشنگتن نیز به ناچار به این خواسته تن در داد.

اکنون غربی ها در دیگر منطقه مهم یعنی شرق اروپا نیز با تشویق مدام اوکراین به عضویت در ناتو و تلاش برای گسترش ناتو به سوی شرق زمینه بروز جنگی ویرانگر را ایجاد کرده و با تجهیز و تسلیح مدام اوکراین تلاش می کنند تا آتش این جنگ هم چنان شعله ور باقی بماند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این زمینه گفتند: در قضیه اوکراین مشکل اصلی این است که غربی‌ها درصدد توسعه ناتو هستند و آنها هر جا که بتوانند برای گسترش نفوذ خود تأمل نخواهند کرد. دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ریشه یابی وضعیت کنونی بحران و جنگ در اوکراین با توجه به اشراف کامل ایشان به سیاست بین المللی و ماهیت رژیم آمریکا و نیز نقش مخرب غربی ها در تحولات سال های اخیر اوکراین ابراز شده است. تحولات سال 2014 در اوکراین همان گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز پیش از این به آن اشاره کردند یک حرکت مخملی و کودتای رنگی در این کشور بزرگ اروپای شرقی با هدف روی کار آوردن یک رژیم غرب گرا بود تا بدین ترتیب واشنگتن و شرکای اروپایی آن در ناتو بتوانند نقشه کلان خود یعنی گسترش ناتو به سوی شرق با هدف مهار و محاصره و در نهایت تضعیف و تجزیه روسیه را عملی کنند. مساله ای که هشدارها و واکنش مسکو و سرانجام عملیات نظامی در اوکراین را به دنبال داشت.

 

کلیدواژه