حمله طالبان به بلخاب برای شکستن حلقه های احتمالی مقاومت در نقاط مختلف افغانستان انجام شد
(last modified Sat, 25 Jun 2022 08:56:21 GMT )
سرطان 04, 1401 13:26 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: حمله نیروهای طالبان به بلخاب به منظور شکستن حلقه های احتمالی مقاومت در نقاط مختلف افغانستان صورت گرفته است.

محمد مختاری در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به بی نتیجه ماندن مذاکرات هیات های طالبان با مولوی مهدی مجاهد فرمانده هزاره تبار و ناراضی طالبان و دستور حمله مقامات ارشد طالبان به ولسوالی (شهرستان) بلخاب جایی که مولوی مهدی در آن مستقر بود، اظهار داشت: بلخاب مانند پنجشیر از نقاط مقاومت خیز در طول دوران جهاد و مقاومت در افغانستان بوده و طالبان با حمله به آن خواسته اند اعلام کنند که هرگونه مقاومتی سرکوب خواهد شد.  

وی افزود: با وجود این در صورتی که تدابیر جدی سنجیده نشود و حکومت طالبان در تصمیم خود برای لشکر کشی علیه مردم تجدید نظر نکند و راه صلح و آشتی را در پیش نگیرد به احتمال زیاد این درگیری ها ادامه پیدا می کند و درگیری در نقاط دیگری از ولایت های شمالی و مناطق کوهستانی به دلیل آزردگی مردم و عناصر خود طالبان، آغاز شده و افزایش پیدا خواهد کرد و ممکن است بلخاب به یک نقطه محوری برای شعله ور شدن آتش خشم مردم در شمال افغانستان تبدیل شود.

به گفته این کارشناس سیاسی در حالیکه مردم ولسوالی بلخاب به طالبان پیوسته اند، پرچم سفید طالبان روی بام های این مردم برافراشته شده و مولوی مهدی از اعضای خود طالبان بود، تلاش های میانجی گرانه هم نتیجه نداد و اقدامی که از سوی حکومت طالبان انجام شد بسیار دور از انتظار بود.

مختاری در مورد علت پیچیدگی اوضاع در بلخاب هم گفت: از طرف برخی از طیف ها و مسوولان ارشد طالبان یک تحکم و زورگویی آغاز شد در حالیکه برخی از فرماندهان و مسوولان محلی شان آماده مذاکره بودند و به تفاهم اولیه هم رسیده بودند، زیرا مردم گفته بودند اگر هدف این است که مخالفین حکومت طالبان در این منطقه جای نگیرند و همه تحت قیادت طالبان باشند و قوانین طالبان پیاده شود، این تعهد را می دهند.

وی اظهار کرد: تعدادی از مسوولین محلی طالبان این موضوع را پذیرفتند اما برخی مسوولین دیگر طالبان که وارد عرصه شدند، تحکم کردند که مولوی مهدی باید بی چون و چرا تسلیم و بلخاب خلع سلاح شود، مردم هم این وضعیت را برنتافتند و نپذیرفتند که فردی را به طالبان تسلیم کنند که سرنوشت وی معلوم نبود و تضمین جانی برای وی و تضمین حیثیتی برای مردم هم وجود نداشت، در نتیجه کار به درگیری کشیده شد.

این کارشناس افغان گفت: طالبان می خواهند اعلام کنند هرکس که از آن ها تبعیت نکند به شدت سرکوب خواهد شد، در طول دوران جهاد و مقاومت افغانستان چندین نقطه مانند پنجشیر و بلخاب مقاومت خیز بوده اند که جزء نقاط استراتژیک هم بوده اند و شاید برای طالبان مهم باشد که این نقاطی که احتمال مقاومت در آن بیشتر است وادار به تمکین شوند.

به گفته مختاری به هر صورت این روحیه ستیزه جویی طالبان علیه بلخاب وجود دارد در حالی که این منطقه دارای مردمی آرام و با علم و فرهنگ است که خطری هم برای طالبان نداشتند اما همین که مولوی مهدی اقداماتی انجام داد و گلایه هایی از حکومت طالبان داشت و از حق و حقوق مردم شیعه سخن گفت، برای طالبان خوشایند نبود و تصمیم گرفتند که در این منطقه قدرت نمایی داشته باشند و هر صدای مخالفی را خفه کنند.

وی اضافه کرد: قبلا در رابطه با قوم ازبک هم چنین اتفاقی افتاد و آن فرماندهان ازبک را که همراه طالبان بودند و در کنار آن ها جنگیدند پس از احساس خطر دستگیر و زندانی کردند و اکنون هم این روند را ادامه می دهند تا اگر در مناطقی، افرادی قصد مقاومت داشته باشند حساب کار خود را بکنند.

 

کلیدواژه