سرطان 07, 1401 18:58 Asia/Kabul
  • برنامه طالبان برای تبدیل مدارس افغانستان به مدارس دینی
    برنامه طالبان برای تبدیل مدارس افغانستان به مدارس دینی

دولت طالبان دهها مدرسه، دانشگاه‌ دولتی و مراکز آموزش حرفه‌ای را به مدرسه دینی تبدیل کرده است .

دریکی ازاین موارد،دولت طالبان مدرسه مدرن و معتبرعبدالحی حبیبی که مجهز به لابراتوار علوم، کتابخانه و لابراتوار کامپیوتر در ولایت خوست بود را به مدرسه دینی تبدیل کرده است که با این اقدام ، شمار زیادی از شش هزار دانش آموز و ۱۳۰ معلم آن مجبور به ترک آن شدند .تاکنون مقامات دولت طالبان دراین خصوص اظهار نظر نکرده اند.

منتقدان می‌گویند، هدف طالبان، ریشه‌کن کردن تمام اشکال آموزش مدرن است که در ۲۰ سال گذشته در افغانستان رشد کرده اند.

برنامه دولت طالبان برای تبدیل مدارس عمومی در افغانستان به مدارس دینی در چارچوب ایدولوژی این گروه برای برپایی امارت اسلامی در این کشور است که  تبدیل مراکز آموزشی کنونی به محیطی برای آموزش متون دینی یکی از شاخص های اصلی چنین حکومتی است.

اگر چه در افغانستان به عنوان یک کشور اسلامی،شماری مدرس دینی نیز در این سالها فعالیت داشته است اما واقعیت های میدانی در افغانستان نشان میدهد که دولت طالبان درتلاش است تا درساختار آموزشی  این کشور تغییراتی ایجاد کند که مدارس دینی دستکم هشتاد درصد مراکز اموزشی را تشکیل دهند.

سابقه تاسیس مدارس دینی در سطحی گسترده مربوط به پاکستان است که طبق یافته های منتشر شده،حدود 13 هزار مدرسه دینی در این کشور فعال است که در پوشش تدریس متون دینی ،مروج خشونت و افراط گرایی هستند که البته حامی اصلی تاسیس این گونه  مدارس دولت عربستان است .

درسابقه شکل گیری  گروه طالبان در افغانستان نیز نقش مدارس دینی در پاکستان با رویکرد تربیت افرادی با دیدگاه های افراطی نقشی بی بدیل دارد.

به عبارت دیگر،جنگجویان طالبان همان آموزش دیدگان درمدارس دینی پاکستان بودند که از سال 1996 تا اوایل 2001 میلادی قدرت را در افغانستان دراختیار گرفتند وپس از حمله آمریکا  از قدرت کنار رفتند.

 طالبان که در آن زمان حکومت خود را امارت اسلامی افغانستان نامگذاری کردند،باردیگر خود را درجایگاه تشکیل همان نوع حکومت می بینند که از تابستان گذشته با قدرت گرفتن مجدد در این کشور ، در حال برنامه ریزی برای شکل گیری تدریجی امارت اسلامی در افغانستان هستند. 

گام نخست برای تشکیل امارت اسلامی در افغانستان ایجاد زیرساخت های فرهنگی برای گفتمان سازی مشترک است که تشکیل مدارس دینی که فراگیری ملی نیز داشته باشد،اقدامی اجرایی در این زمینه است.

با توجه به تجربه موجود در افغانستان ناشی از تربیت افرادی با دیدگاه های افراطی درمدارس دینی پاکستان که منشاء شکل گیری گروه طالبان است، این نگرانی درجامعه افغانستان به وجود خواهد آمد تاثیرات  منفی تغییرساختارآموزشی و به متن اوردن آموزش متون دینی با رویکردهای تندروانه می تواند برای این کشور از لحاظ داخلی و خارجی خطرناک باشد.

در شرایطی دولت طالبان درصدد تغییر سیستم آموزشی افغانستان ازآموزش های مدرن به تدریس متون دینی است که این کشور به ضرورت به همه حوزه های آموزش به فراخور انتخاب  و سلیقه مردم نیاز دارد.

دولت طالبان در شرایطی تصمیم به گسترش مدارس دینی و تضعیف آموزش های مدرن گرفته است که یکی ازعلل عدم شناسایی رسمی این گروه توسط جامعه جهانی ،تعطیلی مدارس دخترانه در افغانستان و مخالفت با آموزش های کلاسیک در این کشور است.                        

کلیدواژه