حمایت اشرف غنی از توسعه حمل و نقل ریلی افغانستان
(last modified Mon, 28 Nov 2016 06:24:30 GMT )
قوس 08, 1395 10:54 Asia/Kabul
  • حمایت اشرف غنی از توسعه حمل و نقل ریلی افغانستان

محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در نشست "حمل‌ و نقل پایدار جهانی" با اشاره به لزوم توسعه زیرساخت های حمل و نقل، افتتاح راه آهن افغانستان وترکمنستان را به نفع کشورش و منطقه دانست.

اشرف غنی که در راس یک هیات عالی رتبه دولت افغانستان به "عشق‌آباد" پایتخت ترکمنستان رفته، ضمن شرکت در نشست حمل و نقل پایدار جهانی در این کشور، قرار است به همراه رئیس جمهوری ترکمنستان خط آهن دو کشور را هم افتتاح کند. این خط آهن شهرهای "آتامیرات" و امام‌نظر در ترکمنستان را به ولایت فاریاب افغانستان متصل می‌کند. همکاری ریلی افغانستان و ترکمنستان براساس راهبرد دو کشور برای گسترش روابط دو جانبه در بخش های مختلف، توسعه می یابد. سال گذشته علاوه بر امضای پنج قرارداد همکاری در دیدار رئیس جمهوری ترکمنستان از افغانستان، در پنجمین نشست مشترک همکاریهای اقتصادی دو کشور در عشق آباد پایتخت ترکمنستان، چند تفاهم نامه همکاری میان آنان امضاء شد. مسئله دسترسی افغانستان و ترکمنستان به بازارهای منطقه یکی از اهداف آنان در توسعه حمل و نقل ریلی بین دو کشور و تلاش برای امتداد آن دست کم به تاجیکستان است. دولت وحدت ملی افغانستان درحال حاضر بیشترین وابستگی را به پاکستان برای واردات و صادرات کالا دارد و تلاش می کند میزان این وابستگی را به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهد. محمد اشرف غنی چندی پیش در واکنش به سیاست پاکستان در مسدود کردن برخی گذرگاه های مرزی از جمله تورخم که مسیر اصلی انتقال کالا به افغانستان است، تاکید کرد که افغانستان در حال خروج از انزوای جغرافیایی است و به بندرها و مرزهای هیچ کشوری وابسته نخواهد بود. افغانستان به لحاظ جغرافیایی، محصور در خشکی است و به دریای آزاد راه ندارد، به همین دلیل در سالهای اخیر تلاش می کند راه های متنوع و جایگزین برای تسهیل در تجارت خارجی خود پیدا کند. درچارچوب چنین سیاستی دولت کابل درصدد است وابستگی خود را به مرزهای زمینی و دریایی پاکستان برای ورود و خروج کالا کاهش دهد. در این شرایط توسعه حمل نقل ریلی با کشورهای منطقه به خصوص همسایگان در دستور کار دولت کابل قرار گرفته است. بر مبنای این سیاست دولت وحدت ملی افغانستان تلاش می کند علاوه بر توسعه حمل و نقل ریلی در داخل این کشور که مزایای گوناگونی در مقایسه با حمل و نقل جاده ای و هوایی دارد، خط آهن افغانستان را به خط آهن دیگر کشورها برای واردات و صادرات کالا متصل کند. خط آهن افغانستان و ترکمنستان حدود ششصد کیلومتر است که در حدود ۴۰۰ کیلومتر آن از خاک افغانستان عبور می‌کند که بخشی از هزینه ساخت آنرا بانک توسعه آسیایی تامین کرده است. قرار است این خط آهن یک سال پس از افتتاح، به ولایت های بلخ و قوندوز وسپس به تاجیکستان ادامه پیدا کند. این خط آهن، انتقال کالا ازترکمنستان به تاجیکستان و بالعکس را هم بسیار آسان وکم هزینه خواهد کرد، زیرا دو کشور برای انتقال کالا به یکدیگر از مسیر روسیه استفاده می کنند. پیش بینی می شود افغانستان که ازطریق این خط اهن نقطه اتصال ترکمنستان و تاجیکستان خواهد بود، سالانه دهها میلیون دلار درآمد ترانزیتی داشته باشد.