سرطان 11, 1401 10:29 Asia/Kabul
  • انتقاد زنان افغانستان از دعوت نشدن به نشست لویی جرگه
    انتقاد زنان افغانستان از دعوت نشدن به نشست لویی جرگه

زنان افغانستان از برگزاری نشست عالمان دین (لویه جرگه) در کابل بدون حضور زنان انتقاد کردند.به اعتقاد آنان ،حضور نداشتن زنان در این نشست به معنای نادیده گرفتن نیمی از جمعیت افغانستان است.

نشست سه روزه لویی جرگه با حضور شخصیت ها و علمای مذهبی افغانستان از روز پنجشنبه  پشت درهای بسته و با حضور ملا هبت الله آخوند زاده ریس طالبان در کابل در حال  برگزاری است.
موضوع برگزاری نشست بزرگان قومی تحت عنوان لویه جرگه از سوی حامد کرزای ریس جمهوری پیشین افغانستان به طالبان پیشنهاد تا انها با برگزاری ان برای خود مشروعیت داخلی کسب کنند. موضوعی که تجربه تاربخی در افغانستان دارد.اما طالبان با تغییر اعضای لویه جرگه سنتی به دعوت از علما و برگزاری ان در تالار لویه جرگه صرفا به دنبال کسب مشروعیت دینی با اعلام بیعت روحانیون و علمای افغان در سراسر افغانستان است. 
با این حال از نشست علمای دینی طالبان، دیدگاههای انها در مورد چگونگی حاکمیت طالبان در افغانستان منتشر نشده است و انچه از سوی نهادهای وابسته به طالبان رسانه ای شده حمایت های افراطی از حاکمیت این گروه و اظهارات ریس طالبان است که هیچ اشاره ای به استقرار دموکراسی در افغانستان ندارد.
احمد سعیدی کارشناس افغان مسایل سیاسی در این باره می گوید:
"طالبان با برگزاری نشست علما به دنبال کسب مشروعیت داخلی است انهم با بیعت علما و این لویه جرگه مورد نظر سیاسیون نیست  که به تشکیل دولت فراگیر بیانجامد "

اگر چه از نظر مبانی فقهی مورد نظر طالبان در جامعه افغانستان زنان مسولیتهای دیگری غیر از امور سیاسی و اداری دارند اما در کنار مسایل فقهی انچه برای مردم افغانستان مهم است رعایت حقوق شهروندی انان در همه سطوح اجتماعی و سیاسی و اداری است .این موضوع از انجهت اهمیت دارد که زنان افغانستان در سالهای اخیر در بخشهای مختلف  علمی ،اجتماعی ،فرهنگی و حتی قانونگذاری و سیاسی رشد کرده اند و انتظار دارند از ظرفیتهای انان استفاده شود. علاوه براین طالبان برای شناسایی بین المللی و خروج از انزوا نیازمند توجه به استانداردهای حاکمیتی پذیرفته شده در سطح جهانی و کشورهای اسلامی است که مهمترین ان رعایت حقوق شهروندی برای همه شهروندان از جمله زنان  است. چراکه نیمی از ترکیب جمعیتی افغانستان را زنان تشکیل می دهند که نیازمند توجه به حقوقشان در همه ابعاد از جمله تحصیل و حضور در عرصه های تصمیم گیری هستند. کمبود کادر پزشکی زنان در جریان زلزله اخیر گویای واقعیت تحصیل زنان برای خدمت به مردم افغانستان است که طالبان نیز کمبود آنان را به خوبی درک کرد.
فرهاد ابرار کارشناس افغان در این باره می گوید:
"لویه جرگه طالبان کامل نیست و تصمیم های ان  از قبل گرفته شده است. در حالی که انتظار می رفت به زنان نیز بها داده شود "

در هر حال،  برگزاری لویه جرگه علما هر چند بیانگر رویکرد طالبان به اجماع جمعی برای حاکمیت مطلوبش است اما نادیده گرفتن بخشی مهمی از جامعه افغانستان در این فرایند می تواند برگزاری جرگه علما را تا حد یک مجلس فرمایشی تقلیل دهد و این چنین ذهنیتی قطعا برای تلاشهای طالبان جهت کسب مشروعیت بین المللی نمی تواند کارساز باشد. علاوه براین در داخل افغانستان نیز طالبان برای اداره امور نیازمند استفاده از همه ظرفیتهای داخلی بخصوص زنان در بخشهای علمی و تصمیم سازی است که تاکنون انرا نادیده گرفته است.

کلیدواژه