سرطان 19, 1401 12:20 Asia/Kabul
  • گزارش سازمان ملل از آوارگی افغان ها در ولایت سرپل
    گزارش سازمان ملل از آوارگی افغان ها در ولایت سرپل

سازمان ملل آوارگی بیش از 27 هزار تن از افغان ها در ولایت سرپل را تایید کرد.

به گزارش رادیو دری، دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد، در پی تهاجم نیروهای طالبان به ولسوالی بلخاب  27 هزار نفر از مردم  آواره شده‌اند.

این دفتر با اشاره به فرار خانواده‌های ساکن بلخاب به ولایات همجوار در شمال و ولایت بامیان در مرکز افغانستان افزود: تأمین مواد غذایی و سایر کمک‌ها برای بیش از 10 هزار نفر در بلخاب را در دستور کار خود قرار داده است. منابع محلی نیز  آوارگی 200 خانواده ساکن یک روستا در سرپل را تایید کرده اند. به گفته این منابع، اهالی روستای پروشان از توابع بلخاب، از بیم تعرض و انتقامجویی نیروهای طالبان، خانه‌های شان را رها کرده‌ و به کوه‌ها و دره‌ها پناه برده‌اند.

جنگ بین نیروهای طالبان و نیروهای مولوی مهدی مجاهد از فرماندهان سابق این گروه از قوم هزاره  و رئیس پیشین اداره اطلاعات در ولسوالی بلخاب در ولایت سرپل پس از آن آغاز شد که مولوی مهدی، گروه طالبان را به قومیت گرایی و تبعیض علیه شیعیان افغانستان متهم کرد.  

گروه طالبان برای سرکوب نیروهای طرفدار مولوی مهدی به بلخاب رفته اند و با بازرسی خانه به خانه ضمن ایجاد رعب و وحشت در بین ساکنان این منطقه، درصدد بازداشت هواداران وی هستند.

برغم آنکه مولوی مهدی قبلا عضو طالبان بوده است اما تشدید رویکرد قوم گرایانه دولت طالبان و تبعیض آشکار این گروه علیه شیعیان موجب ایجاد شکاف بین آنان و نهایتا درگیری مسلحانه طرفین شده است.

طالبان که شرایط شکننده ای در افغانستان دارد و بدلیل عدم توانایی اداره حکومت با بی اعتنمادی گسترده مردم روبرو است، هرگونه اعتراض به خصوص از درون نیروهای خود را به سرعت سرکوب می کند تا این مسئله به پدیده ای فراگیر در مناطق مختلف این کشور تبدیل نشود.

به رغم آنکه دولت طالبان در فضای بین المللی با انسداد سیاسی و عدم تمایل کشورهای مختلف به شناسایی رسمی حاکمیت این گروه مواجه شده است، اقدامات اقتدارگرایانه طالبان در داخل افغانستان به وخیم تر شدن موقعیت این گروه در نزد جامعه جهانی منجر خواهد شد.

دولت طالبان به جای آنکه در شرایط کنونی ناشی از بی اعتمادی داخلی و خارجی در پی جلب نظر مساعد افکار عمومی در افغانستان و ترغیب جامعه جهانی به پذیرش رسمی حاکمیت این  گروه باشد، متاسفانه براساس نوعی ایدئولوژی تمامیت خواهانه، ضمن آشفته کردن بیشتر فضای سیاست داخلی، فضای کنونی نظام بین الملل را نیز به تشدید فشار علیه این گروه کشانده است.

اقدام چندی پیش طالبان در بازرسی خانه به خانه در کابل برای یافتن نیروهای طرفدار احمد مسعود از مخالفان طالبان در ولایت پنجشیر و همچنین حرکت مشابه آن در منطقه بلخاب نشانه ای جدی از عدم تمایل این گروه به اصل گفتگو با اقوام  در افغانستان برای رسیدن به تفاهم سیاسی و کاستن از سطح تنش و اختلافات است.

محمد محقق از چهره‌های سیاسی دولت پیشین و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان درباره حوادث بلخاب می گوید،  عاقلانه این است که طالبان باید مشکل داخلی‌شان را با تنها فرمانده هزاره که در صفوف‌ شان بوده(مولوی مهدی ) از طریق گفتگو حل کنند اما لشکرکشی طالبان به بلخاب به معنای جنگ با مردم هزاره تلقی خواهد شد و سراسر مناطق هزاره نشین از این قضیه متأثر خواهد گردید و به نفع هیچ طرف نخواهد بود.

 رویکرد دولت طالبان در سرکوب عقاید و باورهای  مخالفین که زمینه نوعی مخاصمه مسلحانه در افغانستان را به وجود آورده موجب شده است تا مردم عادی در مناطق درگیر بین نیروهای طالبان و مخالفان ،از منازل خود آواره شده و به مناطق دیگری کوچ کنند.

گزارش سازمان ملل درباره اوارگی 27 هزار نفر در ولایت سرپل از اثرات گسترده و مخرب درگیری طالبان با نیروهای مولوی مهدی حکایت دارد که جریان عادی زندگی آنان را به مخاطره انداخته است و سبب ایجاد مشکلات بیشتری برای آنان شده است که در ماه های اخیر بشدت درگیر کمبود و گرانی مواد غذایی و بحران در تامین کالاهای اولیه  مورد نیازخود شده اند.

گزارش سازمان ملل از آوارگی افغان ها در ولایت سرپل

کلیدواژه