اسد 01, 1401 14:24 Asia/Kabul
  • سفر دبیر کل سازمان شانگهای به پاکستان 
    سفر دبیر کل سازمان شانگهای به پاکستان 

دبیر کل سازمان همکاری شانگهای در سفر به پاکستان راه کارهای تحقق اهداف این سازمان بخصوص در مورد افغانستان را بررسی می کند.

ژانگ مینگ در این سفر سه روزه درصدد است زمینه و بستر لازم‌ را برای همکاری هر چه نزدیک تر میان اعضای سازمان همکاری شانگهای فراهم کند.پاکستان از اعضای  جدید این سازمان است که از نفوذ زیادی در افغانستان بخصوص گروه طالبان برخوردار است.

از اینرو دبیر کل سازمان همکاری  شانگهای  امید وار است بتواند با همکاری  دولت اسلام اباد به حل مشکلات افغانستان کمک و در همان حال از ظرفیتهای ان برای تقویت ارتباطات  منطقه ای استفاده نماید . موقعیت منطقه ای افغانستان موجب شده است سازمان شانگهای توجه ویژه ای به این کشور داشته باشد به همین دلیل افغانستان عضو ناظر این سازمان محسوب میشود.
ولی کوزه گر کالجی کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید :
"سازمان شانگهای یک سازمان منطقه ای با هویت و کارکرد امنیتی -دفاعی است که در سالهای اخیر همزمان با گسترش جغرافیایی خود مکانیسمی با عنوان شرکای طرف گفتگو برای خود تعریف کرد تا حیطه اعمال نفوذش را در سطح منطقه گسترش دهد."
براین اساس سفر دبیر کل سازمان همکاری شانگهای به پاکستان بیانگر فعال شدن ان در جهت تاثیر گذاری این سازمان بر تحولات منطقه ای است .اگر چه سازمان شانگهای خود را سازمان نظامی مانند ناتو نمی داند اما برخی محافل سیاسی نقش سازمان شانگهای را در ارتباط با نقش مخرب ناتو در منطقه بخصوص افغانستان مقایسه می کنند و براین باورند اهداف صلح طالبانه سازمان شانگهای می تواند ضمن تقویت همکاری میان اعضا از ظرفیتهای انها برای تحقق صلح و ثبات در افغانستان بهره بگیرد.
عبدالقادر وطن دوست کارشناس مسایل منطقه در این باره می گوید:
"نگاه ویژه سازمان شانگهای به افغانستان می تواند ضمن کمک به حل مشکلات اقتصادی و سرمایه گذاری این کشور،به تقویت همکاری های اقتصادی میان اعضا نیز کمک کند."
در هر حال ،سفر دبیر کل سازمان شانگهای به پاکستان فرصت مناسبی برای فعال کردن حس مسولیت کشورهای عضو سازمان در جهت تحقق صلح و امنیت در افغانستان است.زیرا کشورهای عضو سازمان شانگهای بارها در مورد انتقال تروریسم از افغانستان هشدار داده و از گروه طالبان خواسته اند در جهت تقویت  امنیت مرزهای مشترک افغانستان با کشورهای اسیای مرکزی بیشتر تلاش کند .
بدون تردید، تحقق صلح و ثبات منطقه ای  از مهمترین اهداف سازمان شانگهای است که بدون همکاری موثر اعضای این سازمان نمی تواند انرا محقق کند. از دیدگاه سازمان شانگهای به هر اندازه ثبات و امنیت در منطقه برقرار باشد برنامه های اقتصادی و سرمایه گذاری میان اعضای این سازمان  نیز سریعتر اجرایی خواهد شد. در این میان پاکستان به دلیل نفوذش در افغانستان و بویژه گروه طالبان که حدود ده ماه پیش مجددا در افغانستان به قدرت بازگشته است می تواند نقش تعیین کننده ای ایفا نماید.

کلیدواژه