اسد 02, 1401 18:35 Asia/Kabul
  • سفر وزیر خارجه دولت طالبان به ازبکستان
    سفر وزیر خارجه دولت طالبان به ازبکستان

وزیر امور خارجه افغانستان برای شرکت در نشست بین‌المللی افغانستان، در رأس یک هیئت عازم تاشکند، پایتخت ازبکستان شد.

ازبکستان پیش از این اعلام کرده بود که به زودی یک نشست بین المللی را در ارتباط با افغانستان میزبانی خواهد کرد.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که به باور بسیاری از کارشناسان، تجربه گذشته نشان داده که نشست‌های این چنینی سود چندانی برای نجات افغانستان از بحران نداشته است.

سفر وزیر خارجه دولت طالبان به ازبکستان با هدف حضور در نشستی بین المللی با موضوع افغانستان در شرایطی است که نشست های قبلی منطقه ای و بین المللی درباره این کشور به دلیل عدم همکاری و همراهی طالبان برای تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان و بی توجهی به اصل دموکراسی به نتیجه نرسیده است.

در ماههای نخست قدرت یافتن مجدد طالبان درافغانستان در تابستان گذشته، برخی کشورهای منطقه چند دور نشست شش جانبه با هدف کمک به برقراری ثبات و ارامش در این کشوربرگزار کردند که به دلیل  نادیده گرفتن مطالبات مطرح شده در این نشست ها به خصوص تشکیل دولت فراگیربا مشارکت همه اقوام توسط طالبان ،این اجلاس دستاوردی نداشت و عملا این نشست ها متوقف شد.

در شرایطی که دولت طالبان حاضر به تمکین درقبال خواسته های جامعه جهانی درخصوص تشکیل دولت فراگیر ،احترام به ازادی های فردی و اجتماعی ومحترم شمردن حقوق زنان می شد،قطعا نشست های منطقه ای و بین المللی درباره افغانستان راه به جایی نمی برد وهزینه های ناشی از سیاست خودکامگی طالبان در اداره حکومت را مردم این کشور پرداخت خواهند کرد.

رویه دولت طالبان شرکت در نشست های منطقه ای و بین المللی با هدف جلب کمک های کشورهای منطقه و ترغیب انان به پذیرش رسمی حاکمیت این گروه  در افغانستان است.

با توجه به اینکه طالبان در نزدیک به یکسال گذشته و پس از بدست گرفتن قدرت در افغانستان،هیچگونه اقدام اصلاحی درسیاست های خود از جمله مشارکت دادن همه اقوام درفرایند دولت سازی اجرای قانون اساسی و محترم شمردن حقوق اساسی مردم انجام نداده است ،اراده جامعه جهانی برای عدم به رسمیت شناحتن حاکمیت طالبان در افغانستان تقویت شده است. 

به تازگی "وانت برنت"سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان در نشست پارلمان اروپا به صراحت اعلام کرد که در حال حاضر اجماع جامعه جهانی بر این است تا طالبان به رسمیت شناخته نشود. سخنان وی  درجمع اعضای پارلمان  اروپا که به منظور استماع روایت سفیر اتحادیه اروپا درافغانستان از اوضاع این کشور مطرح شد،می تواند هسته سیاست های اروپا در قبال این گروه در آینده باشد.

درشرایطی که روز به روز بی اعتمادی  و تردید جامعه جهانی به دولت طالبان برای انعطاف در حکمرانی و توجه به نقش مردم در حکومت افزایش پیدا می کند،نشست های منطقه ای و بین المللی درباره افغانستان نمی تواند برای برون رفت این کشور از بحران های کنونی راهگشا باشد.

بنابراین میزبانی ازبکستان از نشست المللی درباره افغانستان که وزیر خارجه طالبان در ان شرکت کرده است،بر خلاف پیش بینی های خوش بینانه از نتایج ان ،نمی تواند نتایج متفاوتی از نشست های قبلی درباره افغانستان داشته باشد.  

چنانچه طالبان بخواهد نشست های منطقه  و بین المللی به زمینه برای کمک و پذیرش رسمی حاکمیت  این گروه توسط دیگر کشورها تبدیل شود باید در سیاست های خود تجدید نظر جدی کند.      

 

             

کلیدواژه