اسد 03, 1401 10:45 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: امریکایی ها و طالبان هردو سیاست دوگانه ای را در قبال روابط باهم و نسبت به افغانستان در پیش گرفته اند.

سید جواد باهنر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اعلام سرپرستی وزارت خارجه حکومت موقت طالبان مبنی بر اینکه این حکومت می خواهد روابطی با امریکا داشته باشد که به نفع هر دو کشور باشد و منافع دوجانبه را تضمین کند و متعهد به تعهدات خود است و اعلام امریکا مبنی بر اینکه اگر طالبان به تعهدات خود عمل کند وضعیت تغییر خواهد کرد، اظهار داشت امریکایی ها و طالبان هر دو سیاست دوگانه ای را پیش می برند و چنین سیاستی نمی تواند دوامدار باشد.

وی تصریح کرد: امریکایی ها به دنبال آن هستند که طالبان در ظاهر یک حکومت فراگیر تشکیل دهد اما در اصل تابع بدون قید و شرط امریکا باشد، طالبان هم که وعده هایی به کشورهای منطقه داده اند به نوعی با رعایت نکردن حقوق زنان و تشکیل حکومت تک قومی بهانه تراشی می کنند. اما به نظر می رسد که بازنده این بازی طالبان است زیرا از طریق مردم و تکیه و اعتماد به آنان به دنبال به رسمیت شناخته شدن حکومت خود نیست.

به گفته باهنر سیاست طالبان در برقراری روابط با جامعه جهانی هم دچار ابهام است زیرا از یکسو طی بیست سال گذشته برای نیروها و هواداران خود شعار ضدیت با امریکا، مبارزه با امریکا و اشغالگری دادند و از سوی دیگر خودشان به گونه ای پروژه امریکایی ها و در اختیار آنان بودند و این رفتار دوگانه سبب شده که نتوانند سیاست شفافی را دنبال کنند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: از اینرو طالبان خود را مجبور به رجز خوانی می بینند تا توجیهی برای نیروهای خود داشته باشند که گویا افغانستان را آزاد کرده اند تا از این طریق بتوانند آن ها را حفظ کنند.

وی اضافه کرد: اما طالبان از گذشته ها تعهداتی نسبت به امریکایی ها داشتند و تجدید تعهد هم کردند، این موارد نشان دهنده سیاست دوگانه است و چنین سیاستی نمی تواند دوامدار باشد.

 

کلیدواژه