اسد 05, 1401 08:56 Asia/Kabul
  • گام های ایران و کشورهای عربی منطقه برای بهبود روابط
    گام های ایران و کشورهای عربی منطقه برای بهبود روابط

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با همتایان کویتی، اماراتی، عمانی و قطری خود، درباره روابط دوجانبه و منطقه ای گفت و گو کرد.

" حسین امیرعبداللهیان " وزیر امور خارجه ایران سه شنبه شب در توئیتی نوشت : امروز با برادرانم وزرای خارجه کویت، امارات ، عمان و قطر و پیش‌تر عراق گفت‌وگو کردم. رایزنی درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و بررسی راهکارهای توسعه روابط از الزامات سیاست همسایگی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: ما به همکاری‌های فیمابین با همسایگان شتاب خواهیم داد. بیگانگان نمی‌توانند مانع از روند همکاری‌ منطقه‌ای شوند.

دولت سیزدهم ایران که کشورهای همسایه، مسلمان و همسو را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است، بیش از پیش به دنبال رفع سوتفاهمات و گسترش روابط با آنها به ویژه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس است؛ این کشورها نیز که به اهمیت حفظ روابط همسایگی با ایران واقفند برای بهبود و ارتقای روابط با جمهوری اسلامی ایران ابراز تمایل کرده اند.

به عنوان مثال، کویت علی‌رغم وجود برخی از اختلافات مرزی با ایران از جمله اختلافات حقوقی در مورد تعیین حدود مرزهای آبی و میدان گازی آرش تصمیم گرفته‌ است روابط سیاسی خود را با ایران گسترش دهد و در همین چارچوب طی روزهای آینده سفیر جدید کویت به تهران خواهد آمد.

امارات متحده عربی نیز بعد از هفت سال تصمیم گرفته است بار دیگر سطح روابط خود با ایران را در عرصه سیاسی گسترش دهد و این روابط را به سطح سفیر ارتقا دهد. در همین راستا، "شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان" وزیر امور خارجه امارات متحده عربی، با اشاره به منافع مشترک دو کشور در توسعه روابط فی مابین، ارتقای سطح نمایندگی های سیاسی را در چارچوب اهمیت گسترش روابط امارات و ایران به عنوان دو کشور همسایه دانسته است.

در این حال، پس از گفت وگوهای ایران و عربستان با میانجیگری عراق و اعلام رضایت طرفین از نتایج آن، طرف های مصری و اردنی نیز خواهان گسترش روابط با ایران شده اند.

این تحولات و رایزنی ها برای بهبود روابط که می تواند موجب تقویت همگرایی و صلح و ثبات در منطقه شود در حالی است که "جو بایدن" رئیس جمهوری آمریکا در سفر اخیر خود به غرب آسیا با طرح اتهامات تکراری علیه ایران، تلاش کرد با هدف تقویت رژیم صهیونیستی و گسترش روابط کشورهای عربی با این رژیم، ائتلافی علیه ایران به وجود آورد؛ اما تصمیم کشورهای عربی منطقه برای ارتقای سطح روابط سیاسی و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که واشنگتن بار دیگر برای به انزوا کشاندن و همچنین فشار حداکثری ضد ایران شکست خورده است.

در واقع، کشورهای عربی منطقه دریافته اند که نادیده گرفتن نقش ایران به عنوان کشوری قدرتمند و دارای ظرفیت های استراتژیک در منطقه؛امکان پذیر نیست و به همین دلیل حمایت جدی از طرح های آمریکا در منطقه نشان نداده اند، به عنوان مثال، "فیصل بن فرحان" وزیر امورخارجه عربستان با بیان اینکه چیزی به نام «ناتوی عربی» وجود ندارد گفته است : راه‌حل‌های دیپلماتیک بهترین راه حل و تنها راه تعامل با ایران است.

بدیهی است پس ‎از ناکامی آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ائتلاف ‎سازی علیه ایران در منطقه، اکنون به ‎نظر می‌رسد کشورهای عربی درحال برداشتن گام هایی برای توسعه روابط خود با ایران هستند؛ جمهوری اسلامی ایران نیز همواره بر لزوم همگرایی به عنوان لازمه امنیت و ثبات و همچنین ضامن منافع ملت های منطقه، تاکید کرده است.

به گفته "احمد دستمالچیان" سفیر سابق ایران در اردن، تاکنون امریکا مانع اصلی نزدیکی کشورهای همسایه بود و اسرائیل اختلاف اندازی می کرد ولی با توجه به شکست های پی در پی امریکا در منطقه، به نظر می رسد کشورهای منطقه خود را برای رابطه با ایران بازیابی می کنند.

 

کلیدواژه