در مراسم سوگواری ماه محرم از پرداختن به مسایل حاشیه ای و اختلاف برانگیز خودداری شود
(last modified 1401-05-09T10:29:41+00:00 )
اسد 09, 1401 14:59 Asia/Kabul

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای علمای شیعه افغانستان تاکید کرد: در مراسم سوگواری برای حضرت امام حسن علیه السلام، خانواده و یاران ایشان از پرداختن به مسایل حاشیه ای و اختلاف برانگیز خودداری و جلوگیری شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسین رضوانی بامیانی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری ضمن تسلیت ایام سوگواری برای اهل بیت پیامبر گرامی اسلام مخصوصا سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام در مورد برنامه های عزاداری ماه محرم امسال در افغانستان گفت: بخشی از برنامه ها مربوط به عزاداران و مردم می شود و بخشی هم مربوط به علماء، خطیبان، وعاظ، مداحان و روضه خوان ها. مردم مانند سال های گذشته عاشقانه در مراسم عزاداری شرکت می کنند، نذورات و خیرات دارند و به صورت باشکوه در مراسم حضور پیدا می کنند.

وی افزود: حوادث و تحولات روی مردم و زندگی آنان تاثیر می گذارد اما روی عشق آنان به خاندان پیامبر گرامی اسلام (ص) و حضرت امام حسین علیه السلام تاثیری ندارد، عشق حضرت امام حسین علیه السلام در دل مردم زنده و پایدار است.

این عضو شورای علمای شیعه افغانستان عنوان کرد: در رابطه با بخش دوم که مربوط به علماء، وعاظ و مداحان است، همواره تاکید می کنیم سعی بر این باشد که اهداف اصلی قیام حضرت امام حسین علیه السلام بیان و از مسایل حاشیه ای و اختلاف برانگیز پرهیز شود.           

رضوانی بامیانی در مورد نشستی که بین مسوولان شورای علمای شیعه افغانستان و مسوولان امنیتی حکومت طالبان برای تامین امنیت مراسم عزاداری ماه محرم در کابل برگزار شد هم گفت: نشست های مکرری با مسوولان امنیتی حکومت موقت طالبان داشتیم که مهمترین آن نشست روز پنج شنبه گذشته بود که جمع زیادی از علماء، مسوولان هیات ها، هیات های امنای مساجد و سردسته ها با مسوولان امنیتی طالبان در سطح بالا جلسه داشتند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای علمای شیعه افغانستان گفت: در این جلسه مانند همیشه خواستار تامین امنیت جان عزاداران حسینی و امنیت پایگاه ها و هیات های عزاداری شدیم. مسوولان حکومت طالبان در این زمینه قول مساعد دادند و وعده دادند که برای تامین امنیت عزاداران و پایگاه های عزاداری نهایت سعی خود را می کنند و در ولایت ها هم برای تامین امنیت قول همکاری داده اند.

وی اضافه کرد: آنان در عین حال هشدار دادند که خود عزاداران و مسوولان برگزاری مراسم عزاداری هم باید مراقب باشند و بی احتیاطی امنیتی هم صورت نگیرد زیرا گروه های تروریستی در کمین هستند، یکی از نکاتی هم که مسوولان امنیتی طالبان بر آن تاکید داشتند این بود که سعی شود امسال هیات های عزاداری و سینه زنی به خیابان ها نیایند و د رهمان مساجد و حسینیه ها و تکیه خانه ها بمانند و عزاداری کنند زیرا تامین امنیت اجتماعات در بیرون مشکل است.

 

کلیدواژه