ورود هیات بزرگان قبایلی و پارلمانی پاکستان به کابل
(last modified Sun, 31 Jul 2022 13:07:03 GMT )
اسد 09, 1401 17:37 Asia/Kabul

هیاتی از بزرگان قبایلی و نمایندگان پارلمانی پاکستان برای از سرگیری مذاکرات با تحریک طالبان این کشور با میانجی گری دولت طالبان ، وارد کابل شدند.

همزمان با بازگشت هیات علمای پاکستانی از مذاکره با سران تحریک طالبان پاکستان در شهر کابل، یک هیات 17 نفره از بزرگان قبایلی و نمایندگان پارلمان این کشور به کابل رفتند.

 این هیات در سفر چهار روزه به افغانستان  قرار است با سران تحریک طالبان پاکستان دیدار و مذاکرات با آنها را پیگیری کند.

هیات هشت نفره علمای پاکستان  به رهبری «مفتی تقی عثمانی» پس از برگزاری جلساتی با رهبری تحریک طالبان پاکستان و  دولت طالبان، روزگذشته (شنبه) افغانستان را به مقصد پاکستان ترک کرد.

سفر هیاتی از بزرگان قبایل ونمایندگان پارلمان پاکستان به کابل برای دور جدید گفتگوها با گروه تحریک طالبان که با میانجی گری دولت طالبان انجام خواهد شد،درچارچوب رویکردی است که دولت پاکستان در قبال این گروه در پیش گرفته است.

حزب حاکم مسلم لیگ نواز پاکستان چندی پیش همه مسئولیت های مربوط به مذاکره و توافق با گروه تحریک طالبان را به پارلمان این کشور واگذارکرد که این نهاد نیزدراین روند ازظرفیت و توانایی جامعه مدنی پاکستان ازجمله بزرگان قبایل و گروه های مذهبی هم استفاده می کند.  

درهمین چارچوب پس از حضور هیاتی از علمای پاکستان در کابل و مذاکره با گروه تحریک طالبان ،هیاتی متشکل از بزرگان قبایل و نمایندگان پارلمان پاکستان به افغانستان رفته تا با میانجی گری دولت طالبان، روند مذاکرات صلح با تحریک طالبان را پیگیری کند.

پیوستگی روند گفتگوهای پاکستان با تحریک طالبان نشانه عزم جدی این کشور برای به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح با این گروه  است که در حال حاضر به بزرگترین دغدغه امنیتی دولت پاکستان تبدیل شده است.

با وجود چندین دور گفت و گوی فشرده نمایندگان پاکستان با مقامات گروه تحریک طالبان در کابل،عدم نتیجه بخشی مذاکرات حاکی از دشوار بودن تفاهم دو طرف برای آتش بس و توافق دایمی برای صلح است. 

گروه تحریک طالبان لغوالحاق مناطق قبایلی به ایالت خیبرپختونخوا، عقب نشینی نیرو‌های ارتش پاکستان از مرز با افغانستان و عفو زندانیان این گروه را مطالبه می کند که دولت پاکستان چنین خواسته هایی  را برخلاف قانون اساسی این کشور می‌داند و با آن مخالفت است. 

علت اصلی خواسته گروه تحریک  طالبان برای لغو الحاق مناطق قبایلی به ایالت خیبرپختونخوا،خارج شدن این مناطق از شمول  دولت پاکستان و نظارت های ملی و همچنین سپردن اداره این مناطق به گروه های متنفذ در مناطق قبایلی است که این مسئله با اصل حاکمیت ملی این کشور در تضاد است.

عمده ترین  نگرانی دولت و ارتش پاکستان از لغو الحاق مناطق قبایلی به ایالت خیبرپختونخوا و خارج شدن مسئولیت اداره این مناطق از دولت این کشور،تقویت جریان افراط گرایی،خشونت و تروریسم است که می تواند علاوه بر پاکستان ، مناطق مرزی افغانستان را نیز با خطر روبرو کند.

با توجه به آسیب پذیری مرزهای مشترک پاکستان با افغانستان به دلیل عدم نظارت جدی دولت طالبان بر عدم تردد تروریست ها به خاک دو کشور بعید است که اسلام آباد با عقب نشینی همه نیروهای ارتش پاکستان از مرز مشترک با افغانستان موافقت کند.

 به نظر می رسد، مشارکت گروه تحریک طالبان در اداره امور مناطق قبایلی و خارج شدن بخشی از نیروهای ارتش پاکستان از مرزهای مشترک با افغانستان ،توافقی در دسترس است.                 

 

کلیدواژه