اسد 16, 1401 09:55 Asia/Kabul
  • درخواست پاکستان از جامعه جهانی برای حل مسئله کشمیر
    درخواست پاکستان از جامعه جهانی برای حل مسئله کشمیر

رئیس جمهوری پاکستان جامعه جهانی را به کمک برای حل مسالمت‌آمیز مسئله کشمیر فراخواند.

به گزارش رادیو دری، عارف علوی، رئیس جمهوری پاکستان با انتشار پیامی در سومین سال لغو خود مختاری  ویژه کشمیر در هند، از جامعه جهانی برای حل مسالمت‌آمیز این مسئله درخواست کمک کرد.

 عارف علوی در این پیام تاکید کرد: حل مسئله کشمیر در راستای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و اراده مردم کشمیر تنها راه صلح و ثبات پایدار در منطقه است.

 رئیس جمهور پاکستان با بیان اینکه هند با اقدام یکجانبه درآگوست 2019، بسیاری از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را که برگزاری همه‌ پرسی تحت نظر این سازمان را پیش‌بینی کرده بود، نقض کرده است، گفت: پاکستان همچنان در کنار مردم کشمیر خواهد ایستاد.

 با وجود آنکه کشمیر مهمترین موضوع  مورد اختلاف بین هند و پاکستان از زمان جدایی این دو کشور بوده است اما لغو خودمختاری ویژه کشمیر نقطه عطف این اختلاف می تواند محسوب شود.

دولت پاکستان پس از لغو خودمختاری ویژه کشمیر توسط دولت هند، روابط سیاسی و اقتصادی خود با این کشور را  به طور قابل ملاحظه ای کاهش داد.

دولت وقت پاکستان به رهبری حزب تحریک انصاف پس از این اقدام دولت هند، رایزنی های گسترده  منطقه ای و بین المللی را برای اعمال فشار بر هند با هدف تجدیدنظر در تصمیم دهلی نو در لغو خودمختاری ویژه کشمیر را در دستور کار قرار داد که این مسئله موجب شد تا نوعی حمایت از سوی برخی کشورها از موضع اسلام آباد انجام و حتی این موضوع در جسله شورای امنیت سازمان ملل نیز مطرح شد. 

دولت وقت پاکستان پس از لغو خودمختاری ویژه کشمیر، گفتگوهای صلح با هند را متوقف و از سرگیری مذاکرات را به بازنگری  دهلی نو در این تصمیم مشروط کرد.

برگزاری تظاهرات علیه دولت هند برای لغو خودمختاری ویژه کشمیر در شهرهای مختلف پاکستان در سومین سالروز اتخاذ این  تصمیم نشان می دهد که مردم این کشور، همچنان کشمیر را خط قرمز خود می دانند و علاوه بر مردم، همه گروه های سیاسی و مذهبی پاکستان هم درخصوص لزوم مراجعه به آرای  عمومی برای اعمال حق تعیین سرنوشت در کشمیر اتفاق نظر دارند.

 موضع سخنگوی وزارت خارجه چین  در سومین سالگرد لغو خودمختاری ویژه کشمیر درباره لزوم بازگشت هند و پاکستان  به سیاست مذاکره برای پایان دادن به اختلافات خود بر سر مسئله کشمیر، این برداشت را ایجاد کرده است که پکن نیز از موضع یکجانبه دهلی نو در نادیده گرفتن حقوق اولیه  مسلمانان کشمیر حمایت نمی کند.

مقامات هند بارها در مواجهه با خواست جامعه جهانی برای رجوع این کشور به آرای مردمی به منظور تعیین تکلیف مسئله کشمیر، آنرا موضوعی داخلی دانسته و دیگر کشورها را از ورود به این موضوع بر حذر داشته اند.

 هند در شرایطی اعمال محدودیت ها و محرومیت  های مختلف ضد مردم کشمیر را امری داخلی تلقی کرده که سازمان ملل در دو قطعنامه غیر الزام آور  از دهلی نو خواسته است با برگزاری همه پرسی در کشمیر، پایبندی خود  را به دموکراسی  از طریق  اعطای حق تعیین سرنوشت به ساکنان آن، اثبات کند که تاکنون دهلی نو با آن مخالفت کرده است.                          

درخواست رئیس جمهوری پاکستان از جامعه جهانی برای کمک به حل مسئله کشمیر، آزمونی برای کشورهای غربی است که همواره با موضوع حقوق بشر مواجهه ای سیاسی داشته اند.

نامه پاکستان به شورای امنیت سازمان ملل درباره حل مسئله کشمیر

کلیدواژه