سنبله 09, 1401 13:57 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: طالبان در آستانه یک انتخاب تاریخی قرار دارند؛ اینکه ایجاد ثبات و امنیت افغانستان و مشروعیت خود را انتخاب کنند یا ناامنی، بی ثباتی و همکاری با گروه های تروریستی را که طبعا انتخاب صحیح ایجاد امنیت و ثبات است.

محمد هاشم عصمت اللهی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار داشت: طالبان باید تصمیم بگیرند که به خواست امریکا و متحدین فاسدش عمل کنند، با گروه های تروریستی مانند داعش و القاعده همکاری و افغانستان را بی ثبات کنند یا خواست جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین را بپذیرند که ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان است.

وی افزود: طالبان باید بدانند که راهی جز این ندارند که به ثبات افغانستان و تشکیل دولت فراگیر در این کشور توجه داشته باشند و از گروه های تروریستی برائت بجویند زیرا در این صورت است که می توانند به مشروعیت داخلی و بین المللی دست پیدا کنند.

مشاور سابق حامد کرزی رئیس جمهوری اسبق افغانستان با اشاره به ابراز نگرانی زهرا ارشادی سفیر و معاون نماینده دایم ایران در سازمان ملل متحد نسبت به اوضاع در افغانستان و اینکه خواستار تشکیل یک دولت فراگیر در این کشور شده که به درستی از جامعه چند قومی آن نمایندگی کند، عنوان کرد: اکنون طالبان در برابر این دو گزینه قرار دارند؛ از یکسو امریکایی ها و متحدینش می خواهند افغانستان همچنان بی ثبات باشد، حکومت ضعیفی داشته باشد، ناامنی در این کشور وجود داشته باشد و تهدیدی برای کشورهای منطقه باشد، و از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین خواستار ثبات و امنیت در افغانستان هستند و لازمه آن هم این است که طالبان با کمک و حمایت مردم یک دولت فراگیر تشکیل بدهند تا هم مشورعیت داخلی پیدا کند و هم مشروعیت بین المللی.

عصمت اللهی در عین حال گفت: البته خواسته های ایران با خواسته های چین و روسیه از طالبان تفاوت هایی دارد؛ آنچه ایران از طالبان می خواهد ایجاد ثبات در افغانستان، همزیستی مسالمت آمیز، حاکمیت دین و قرآن است که با مطالبات مردم افغانستان همخوانی دارد. اما روسیه و چین بیشتر تاکید دارند که طالبان به گروه های تروریستی مانند داعش و القاعده اجازه ندهند که کشورهای منطقه را با خطر مواجه کنند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: البته دارایی های افغانستان در غرب بلوکه شده و طالبان تحت فشار غربی ها قرار دارند اما باید تصمیم خود را بگیرند و باید به این درک رسیده باشند که دیگر اقوام را در سرنوشت سیاسی افغانستان دخالت دهند و یک دولت فراگیر ایجاد کنند تا در کنار ثبات و امنیت اوضاع اقتصادی مردم هم بهبود پیدا کند.

عصمت اللهی با اشاره به اینکه خانم ارشادی مسوولیت وضعیت کنونی در افغانستان را متوجه غربی ها دانسته و گفته آن ها باید به مسوولیت ها و تعهدات خود در قبال افغانستان پایبند باشند گفت: وی اشاره دقیقی داشته، امریکا با خروج غیر مسوولانه خود از افغانستان ناامنی، بی ثباتی و تهدید کنندگی این کشور علیه منطقه را در دستور کار خود داشت ضمن اینکه این استراتژی را از ده ها سال پیش هم دنبال می کرد. معاون نماینده دایم ایران در سازمان ملل متحد هم به این نکته اشاره داشته که امریکا باید از دست اندازی، ایجاد خشونت، ناامنی و بی ثباتی در افغانستان و حمایت از گروه های تروریستی در این کشور دست بردارد.

وی با اشاره به وضعیت نابسامان اقتصادی در افغانستان هم عنوان کرد: مشکل افغانستان اقتصاد سیاسی است زیرا از نظر اقتصادی معمولا وابسته به خارج و غرب بوده، غربی ها هم منافع خود را ترجیح می دهند و اینکه امریکا از دارایی های مردم افغانستان به عنوان یک اهرم سیاسی برای خود استفاده می کند و می خواهد بخشی از این دارایی ها را به خانواده های قربانیان حملات یازده سپتامبر 2001 اختصاص دهد یک خیانت و جنایت بزرگ است زیرا هیچ افغانستانی در آن قضیه دخالت نداشت.

 

کلیدواژه