سنبله 10, 1401 12:14 Asia/Kabul
  • ادعای جدید آمریکا درباره تداوم مبارزه با تروریسم در افغانستان
    ادعای جدید آمریکا درباره تداوم مبارزه با تروریسم در افغانستان

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در اولین سالگرد خروج نیروهای کشورش از افغانستان ادعا کرد که "تلاش‌های ضد تروریستی" آمریکا در ارتباط با افغانستان هنوز "تمام نشده است".

آستین در یادداشتی که برای پرسنل وزارت دفاع آمریکا فرستاد ابتدا گفت: آمریکا در سال ۲۰۰۱ به افغانستان رفت تا در پاسخ به حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ "یک جنگ ضروری برای دفاع خود را به راه بیندازد". او اضافه کرد، اما از آن زمان تاکنون، به دلیل تلاش‌های پنتاگون در راستای دفاع از شهروندان در برابر تهدیدات تروریستی، "هیچ دشمنی نتوانسته است دوباره یک چنین حمله‌ای را به وطن ما انجام دهد". وزیر دفاع آمریکا گفت: "با این حال، ما می‌دانیم که این کار انجام نشده است. ما باید تمرکز بی‌امان خود برای مبارزه با تروریسم را حفظ کنیم و ما این کار را می‌کنیم. "

آمریکا در دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش پس از حملات 11 سپتامبر2001 به بهانه به اصطلاح مبارزه جهانی با تروریسم و سرنگون کردن حکومت طالبان که آن را متهم به همدستی با القاعده کرده بود به افغانستان حمله و آن را اشغال کرد.در اوج این اشغال در سال 2011 حتی شمار نیروهای آمریکایی و ناتو در این کشور به بیش از 140 هزار نفر رسید. با این حال حضور نیروهای آمریکایی و ناتو در این کشور جنگزده ظرف 20 سال گذشته حاصلی جز افزایش ناامنی، فقر، تولید و قاچاق  مواد مخدر و گسترش تروریسم نداشته است. با قدرت گرفتن دوباره طالبان و توافق صلحی که دولت ترامپ با آن در دوحه منعقد کرد، جوبایدن رئیس جمهور آمریکا به ناچار و بدون کسب هیچ دستاوردی به این اشغالگری که با ناکامی به مراتب بدتر از جنگ ویتنام همراه بود، پایان داد. وی فرمان خروج نیروهای آمریکایی را تا آخر اوت 2021 صادر کرد. 31 اوت 2022 اولین سالگرد خروج آخرین بخش از نیروهای آمریکایی از افغانستان بود، خروجی که به طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا پایان داد. این خروج شتابزده و در واقع فرار نظامیان آمریکایی به رسوایی بزرگی برای دولت بایدن تبدیل شد و اظهارات و گزارش‌هایی که پس از آن منتشر شدند بر تاثیر این اقدام آمریکا بر فروپاشی سریع دولت افغانستان و ایجاد شرایط مساعد برای تصرف سریع قدرت توسط طالبان تاکید کردند.

اکنون وزیر دفاع آمریکا پس از یکسال ازاین خروج مفتضخانه باردیگر بر تداوم مبارزه واشنگتن با تروریسم در افغانستان تاکید می کند. سئوال اینجاست که آمریکا بیست سال در این کشور حضور نظامی پررنگ به همراهی متحدان غربی خود داشت و نتوانست در این زمینه موفقیتی کسب کند که نماد آن نیز فروپاشی دولت مرکزی افغانستان و سیطره طالبان بر این کشور است. حال چگونه مدعی است که خواهان تداوم کارزار ضد تروریستی خود در افغانستان است.؟  ضمن اینکه گروه تروریستی  تکفیری داعش در اواخر دوره حضور آمریکایی ها در افغانستان با حمایت آنها به تدریج گسترش یافته و عملیات متعددی را علیه مردم افغانستان صورت داد. این روند تاکنون ادامه یافته است. «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه رئیس جمهور ایران درامور افغانستان می گوید: آمریکایی‌ها در هیچ‌کجا با تروریسم نجنگیدند، حتی بعد از فرار آمریکایی‌ها از داخل افغانستان شما شاهد پدیده ظهور داعش هستید. همین الان با کمکی که آمریکایی‌ها انجام می‌دهند بخشی از مدیران و فرماندهان داعش از مناطقی که به صورت گریز و فرار مستقر هستند به سوریه و عراق می‌روند و از آنجا به داخل افغانستان و یمن آورده می‌شوند.

اکنون آمریکای مدعی مقابله با تروریسم اقداماتی مانند حمله پهپادی به «ایمن الظواهری» سرکرده القاعده در کابل پایتخت افغانستان انجام داده و مدعی قتل او شده است، اما هیچ شواهدی در این زمینه ارائه نداده است. به نظر می رسد موضع گیری اخیر وزیر دفاع آمریکا نیز اشاره ای به تداوم این گونه حملات در افغانستان است که البته هیچ نتیجه ای نداشته و صرفا به منزله تداوم رویکرد مداخله جویانه واشنگتن در دیگر کشورها است.

اظهارات وزیر دفاع آمریکا در سالگرد خروج واشنگتن از افغانستان

کلیدواژه