سنبله 12, 1401 14:58 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: امریکایی ها به بدعهدی مشهورند و در طول تاریخ هیچ گاه به وعده های خود به ویژه برای کشورهای فقیر و در حال توسعه عمل نکرده اند.

سید جواد باهنر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به سرنوشت نامعلوم جمع زیادی از افغان ها که امریکایی ها به آن ها وعده انتقال به امریکا را داده بودند در افغانستان یا کشورهای دیگر اظهار داشت: امریکایی ها در طول تاریخ هیچ گاه به عهد و پیمان خود وفا نکرده اند و همواره با کشورهای در حال توسعه پس از پایان پروژه هایشان بد عهدی کرده و این کشورها را رها کرده اند و حتی مهره های خود را ترور کرده اند.

وی تصریح کرد: در افغانستان هم آنان به وعده هایی که به بسیاری از کادرها، سیاستمداران و دولتمردان در مورد انتقال به امریکا داده بودند عمل نکردند و امروز هزاران افغان در مرزهای امریکا، اروپا، اروپای شرقی و کشورهای همسایه سرگردان هستند.

به گفته این کارشناس افغان مساله دیگر این است که اگر تعدادی از دولتمردان خود فروخته افغان وعده ای از امریکا در خصوص انتقال به آن کشور گرفته اند خیانت کرده اند، آنان باید به وعده های امریکایی ها دل خوش نمی کردند و حتی اگر انتقال هم پیدا کنند آن عزتی را که در کشور خود داشتند در آنجا نخواهند داشت.

باهنر در عین حال گفت: امریکایی ها هم خلف وعده می کنند و فقط به کسانی ویزه می دهند که به دردشان می خورد بنابراین راه حل مساله هم این است که افغان هایی که از کشورشان خارج شده اند انسجام پیدا کنند و برگردند و بر طالبان هم از طریق جامعه جهانی و کشورهای همسایه فشار بیاید تا حقوق تمام مردم افغانستان را در نظر داشته باشند.

این کارشناس سیاسی در مورد ابراز نگرانی مقامات امریکایی در خصوص وضعیت افغانستان هم عنوان کرد: این ابراز نگرانی ها فقط ظاهر قضیه است، در باطن امریکایی ها برای افغان ها ارزشی قایل نیستند، از سوی دیگر وضعیت کنونی افغانستان به نفع هیچ یک از مردم این کشور نیست، حکومت گروه حاکم هم بدون حضور سایر اقوام و گروه ها به هیچ وجه مشروعیت داخلی پیدا نمی کند و دوام نمی آورد.

وی اضافه کرد: در سطح جهانی هم باید کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه فشارها بر طالبان را افزایش دهند تا به یک اجماع و گفتمان ملی، قانون اساسی و حکومت انتخابی مردم تن بدهند زیرا برقراری چنین حکومتی در افغانستان به نفع همه است.

 

کلیدواژه