سنبله 27, 1401 14:23 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: کشورهای همسایه افغانستان همچون روسیه چین و ایران خواسته های معقول و مشروعی ازحکومت طالبان دارند که مهم ترین آن مشارکت همه اقوام و مذاهب در عرصه حکومتداری است.

محمد داود افشار کارشناس سیاسی افغان در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری ضمن اشاره به برگزاری نشست سران سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان و تاثیر آن بر وضعیت فعلی افغانستان گفت: مشکلات  افغانستان بیش از آنکه متاثر از خواسته های کشورها منطقه و همسایه افغانستان باشد، متاثر از عملکرد حکومت طالبان است چرا که با گذشت بیش از یکسال از روی کار آمدن طالبان در افغانستان طالبان هنوز نتوانسته اند شرایط مطلوب ملی و بین المللی را فراهم کنند.

وی ادامه داد: کشورهای منطقه، همسایه و بخصوص کشورهای همچون روسیه، چین و ایران تمام ظرفیت های خود را به کار گرفته اند تا افغانستان از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب سوق پیدا کند و البته این کشورها خواسته های معقول و مشروعی نیز ازحکومت طالبان دارند که مهم ترین بحث و خواسته کشورهای همسایه افغانستان بحث مشارکت همه اقوام و مذاهب در عرصه حکومتداری است.

این کارشناس افغانستان یادآور شد: حکومت طالبان اگر می خواهد وضعیت موجود را به یک فرایند مطلوب تر سوق دهد و رضایت داخلی و خارجی را کسب کند باید از رفتارهای سختگیرانه دست بردارد و در مورد حقوق بشر، آزادی رسانه ها و به ویژه تحصیل دختران در مکاتب سهولت های را ایجاد کند تا شرایط برای به رسمیت شناسی حکومت آن ها فراهم شود.

افشار بیان داشت: دولت جدید افغانستان در یک وضعیت خوبی از نگاه اقتصادی قرار ندارد و در حال حاضر بیش از یکسال است که در تحریم همه جانبه اقتصادی قرار گرفته و کمک های خارجی تقریبا قطع شده است و طالبان اگر می خواهد یک حکومت دراز مدت داشته باشه ناچار و ناگزیر است که رضایت مندی ملی را بالا ببرد، فقر و اقتصاد مردم را مدیریت کند و به نیازهای های اولیه و حیاتی مردم توجه کند.

وی تصریح کرد: حکومت طالبان به این امکانات و نیاز ها دست پیدا نخواهد کرد مگر این که از ظرفیت های کشورهای همسایه استفاده کند و چین ایران و روسیه با توجه به زیر ساخت های اقتصادی و علمی بسیار قوی که دارند به سرعت می توانند در پیشرفت اقتصادی افغانستان نقش برجسته ای داشته باشند.

این فعال رسانه ای در ادامه یادآور شد: البته حکومت طالبان از دورن دچار اختلافات داخلی است و حلقاتی در میان حکومت طالبان هستند که در تعانمل با سرویس های جاسوسی آمریکا و انگلیس قرار دارند و این حلقات با برخی کمک های محدودی که از آن کشورها دریافت می کنند هنوز نتوانسته اند خود را از وابستگی نجات دهند.

کلیدواژه