میزان 08, 1401 12:13 Asia/Kabul
  • لزوم جلوگیری دولت طالبان از حضور گروه‌های تروریستی درخاک افغانستان
    لزوم جلوگیری دولت طالبان از حضور گروه‌های تروریستی درخاک افغانستان

نماینده پاکستان در سازمان ملل تاکید کرد، طالبان اجازه ندهد گروه‌ های تروریستی از خاک افغانستان ضد آن کشور استفاده کنند.

«منیر اکرم» نماینده پاکستان در سازمان ملل اعلام کرد، طالبان باید جلوی استفاده گروه‌ های تروریستی از خاک افغانستان علیه همسایگان از جمله پاکستان را بگیرد.

منیر اکرم افزود: پاکستان از تلاش‌ ها در زمینه نابودی گروه‌ های تروریستی با احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان حمایت می‌ کند.

پیشتر هم  شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: افغانستان به پایگاه گروه‌های تروریستی تبدیل شده است.

هشدار شهبار شریف درباره فعالیت طیفی از گروههای تروریستی در افغانستان

مسئله استفاده تروریست ها ازخاک افغانستان برای ایجاد تهدید علیه دیگر کشورها به خصوص برای همسایگان  یکی از نگرانی های موجود از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستا ن در اوت  سال 2021 است.

سخنان مقامات مختلف پاکستان درباره لزوم توجه جدی طالبان به مسئولیت خود برای جلوگیری از استفاده تروریست ها از خاک افغانستان برای تعرض به دیگر کشورها، ناشی از اقدامات  گروه تحریک طالبان است که علیه پاکستان می جنگد.

دولت پاکستان بر این باور است که گروه تحریک طالبان با استقرار در خاک افغانستان، حملات خود ضد پاکستان را طراحی و اجرا می کند. 

این موضع پاکستان پس از گزارش چندی پیش شورای امنیت سازمان ملل درباره گروه تحریک طالبان تقویت شد. در این گزارش تصریح شد که گروه  تحریک طالبان پاکستان بزرگترین بخش جنگجویان خارجی در افغانستان را تشکیل می‌دهد که تعداد آنها چندین هزارنفر تخمین زده می شود.

البته پس از انتشار این گزارش،  دولت طالبان حضور جنگجویان خارجی در افغانستان از جمله گروه تحریک طالبان را رد کرد.

 باید توجه داشت انتقاد از تهدیدات گروه های تروریستی از خاک افغانستان  علیه دیگر کشورها به خصوص همسایگان تنها به پاکستان محدود نمی شود.

علاوه برگروه  تحریک طالبان که پاکستان آنرا تهدیدی برای خود می داند، گروه تروریستی داعش نیز امنیت برخی کشورهای همسایه را به مخاطره انداخته است.  

 چندی پیش مقامات تاجیکستان اعلام کردند، چهار فروند راکت از ولسوالی «خواجه‌غار» ولایت «تخار» افغانستان به سمت تاجیکستان شلیک شده است که گروه تروریستی داعش مسئولیت آنرا پذیرفت. 

  جاوید کوهستانی، کارشناس مسایل امنیتی و نظامی در افغانستان می‌گوید،

چنانچه داعش درافغانستان سرکوب نشود، یک تهدید استراتژیک برای این کشور و برای دیگر کشورهای منطقه و همسایه خواهد شد. 

با وجود آنکه پاکستان روابط نسبتا مناسبی درمقایسه با دیگر کشورها با دولت طالبان دارد اما مقامات اسلام اباد مسئله گروه تحریک  طالبان را خط قرمز خود می دانند و هرگونه عدم همکاری دولت طالبان در رفع تهدید  ناشی  از گروه تحریک طالبان را بر خلاف منافع ملی پاکستان می دانند.

بر همین اساس است که برغم تاکیدات مکرر دولت پاکستان بر لزوم توجه جامعه جهانی به اوضاع افغانستان و کمک به این کشور برای عبور از بی ثباتی کنونی و همچنین درخواست های چند باره برای آزاد شدن دارایی های بلوکه شده افغانستان در آمریکا، اما درباره حضور گروه تحریک طالبان در خاک افغانستان سکوت نمی کنند و از این حیث، دولت طالبان را مورد انتقاد قرار می دهند.

 در یکسال گذشته در نشست های مربوط به همسایگان افغانستان، بارها از دولت طالبان خواسته شده تا ضمن پایان دادن به حضور تروریست ها در افغانستان ،مانع از حملات انان به دیگر کشورها از خاک افغانستان شوند.  

منیر اکرم: طالبان از فعالیت گروههای تروریستی در افغانستان جلوگیری کند

کلیدواژه