طالبان نتوانستند به ادعاها و وعده های خود در خصوص تامین امنیت عمل کنند
(last modified 1401-07-09T09:17:55+00:00 )
میزان 09, 1401 13:47 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: حوادثی که طی ماه های گذشته در افغانستان رخ داده نشان می دهند که طالبان نتوانستند به ادعاها و وعده های خود در خصوص تامین امنیت عمل کنند.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به حمله انفجاری به یک مرکز آموزشی در غرب کابل که ده ها شهید و زخمی برجای گذاشت، گفت: طالبان باید این حقیقت را بپذیرند که در طول بیش از یک سالی که در افغانستان مسلط شده اند نتوانسته اند امنیت واقعی را چه به لحاظ نظامی، چه اقتصادی و چه سیاسی تامین کنند و ابتدایی ترین نیازهای مردم را در این زمینه برآورده کنند.

وی افزود: طالبان همواره ادعا کرده اند که امنیت را تامین می کنند و از گروه های تروریستی در افغانستان کاری بر نمی آید اما شاهد جنایات مختلفی از سوی جنایتکاران از جمله داعشی ها هستیم و این به معنای آن است که طالبان نتوانسته اند امنیت کافی و لازم را در این کشور تامین کنند.

این کارشناس سیاسی اظهار داشت: در هفته ها و ماه های گذشته هم شاهد حملات انفجاری در مساجد و مراکز دینی، مذهبی و فرهنگی در افغانستان بوده ایم، به ویژه حملاتی به مراکز فرهنگی صورت گرفته و در قضیه اخیر هم شاهد یک فاجعه بزرگ در یک مرکز علمی-فرهنگی هستیم که تعداد زیادی از نیروهای جوان، تحصیلکرده و فرهنگی جامعه به خاک و خون کشیده شدند.

مختاری یاد آور شد: اعضای گروه طالبان در گذشته خودشان هم دست به حملات انفجاری می زدند، بسیاری از عملیات خود را با هماهنگی داعشی ها انجام می دادند و دسته ای از نظامیان طالبان هنوز هم آماده عملیات انفجاری هستند و این نشان می دهد که بخشی از حکومت فعلی هم ممکن است دست اندرکار این قضیه باشد.

به گفته این کارشناس سیاسی این اقدامات ممکن است با اهداف مختلفی صورت بگیرد، شاید یکی از اهداف این باشد که از این طریق از جامعه جهانی باج خواهی کنند که گویا اگر جامعه جهانی آن ها را به رسمیت نشناسد زمینه رشد گروه های تروریستی در افغانستان فراهم است که می تواند برای دنیا تهدید کننده باشد اما مساله این است که طالبان نتوانستند آنگونه که باید و شاید بر اوضاع مسلط شوند. آنان حتی بین خود مشکل دارند، دو دستگی به شدت وجود دارد و گروه های تروریستی از این دو دستگی استفاده می کنند، دست به اقداماتی می زنند، نیروهای خود را پرورش می دهند و در نقاط مختلف عملیات انجام می دهند.

وی اظهار کرد: این سیاست ها و رفتار طالبان در کنار کمبودهای دیگر باعث شده که جامعه جهانی تاکنون این گروه را به رسمیت نشناسد ضمن اینکه برخی کشورهای غربی مانند امریکا و انگلیس برای رسیدن به اهداف و پیشبرد برنامه های دیپلماتیک خود نیاز به افغانستان بی ثبات دارند و سعی می کنند در هر دوره چندین ساله یا چند دهه ای پروژه ای را روی دست گرفته و در راستای اهداف خود از آن ها بهره بگیرند چنانکه دوره دموکراسی هم یک پروژه از سوی غربی ها بود که زمانش به سر رسید، آن را رها کردند و پروژه ای دیگر را روی دست گرفتند و از آن تا زمان مورد نیاز خود استفاده می کنند.

مختاری اضافه کرد: ممکن است در آینده گروه های دیگری تحت نام ها و عنوان های دیگری ایجاد شوند و روی کار بیایند البته گروه های بسته ای که قابلیت انطباق با شرایط روز را ندارند نمی توانند دوام زیادی داشته باشند و فقط به عنوان یک ابزار مورد استفاده قرار می گیرند.

 

کلیدواژه